Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 316
Deel een. Inleidend deel
Afd.
308
Dit non
om
leiden,
Hfst.
§ 99. STaNDLIN.
III.
Dogmatiek
der
liquet
moest er Standlin
dan
hij
ook zegt:
„Hier
(p. 169).
für
ist
der Mittelpunct aller Theologischen Kenntnisse
Früchte"
vanzelf toe
het zwaartepunt van het Christendom in de Moraal te
waarom
zoeken;
2.
,
den Theologe
hier tragen sie ihre
Standlin's „historische theologie" daarentegen mist
En wat
elk eigen karakter.
zijn Pastoral-theologie betreft zoo is de voor den reeds gangbaren naam van practische of pragmatische Theologie een zuiverder vorm van uitdrukking te
poging lofwaardig,
,
om
maar toch ook „ Pastoraltheologie " is onbruikbaar daar het een der coördinata tot genus verheft. Immers onder deze groep
kiezen
;
,
behandelt
hij
Pastoraal
„Seelsorge"
als
te
Schrift hat" (p.
aan.
Homiletiek Catechetiek Liturgiek en Eccle,
te betitelen (p.
verrassend,
het
,
,
en ontspringt den dans slechts
siastik,
schijn
„Kerkrecht" klinkt
383). Bij zijn
384); doch al te veel hechte
Vernunft und der Natur
" bestaat,
liegen"
zu
door de Pastoraal
,
hooren, dat het „seine Quelle
Al spoedig toch vernemen we, dat
zum Grunde
in
inhoud van het Kerkrecht prudentie/, thuishoort (p.
er
men
der Heiligen
in
hier
dan ook
niet
ook „ein Kirchenrecht der
en dat dit „jedem Kirchenrechte en
verdient;
voorts
de eigenlijke
dat
de Theologie, maar
niet bij
de Juris-
bij
386).
Het bankeroet der Theologie, dat
bij
nog
Clarisse en Berthold
achter een geleerde uiteenzetting der propaedeutica verscholen bleef, is
bij
Standlin, die haar zonder verbloeming schematisch in haar
dan ook onmiskenbaar.
naaktheid
ten
toon
oogenblik
een
heimwee naar een betere Theologie
toen
hij
schreef
stelt,
„ Gewiss
:
ist
,
man
in
.
.
.
aspiratie bleef het. Schleiermacher
streven bleef aan Standlin vreemd. ,
om
abhangt" kende
hij
als
Lehre Jesu en van
punt kon het
der menschlichen
maar bij deze
161);
(p.
De toenmalige
de Heilige Schrift
in
wel,
maar
diens hooger
theologie had er zich
oorkonde op
een ons geschonkene Openbaring. Toen wierd alleen die
hart,
der Schule Vernunft nennt,
sondern auch von anderen Kraften und Anlagen
eerst toe geleend
had een
dass die Religion unter den Menschen
gar nicht bloss von dem, was
Natur und von der Geschichte
Hij
in zijn
uit
te vatten
van
den inhoud weer
zijn apostelen afgezonderd.
Op
dat stand-
deTheologia moest deze „Lehre Jesu " weer verzwakken tot de voorstellingen die desaangaande bij de niet uitblijven, of
biblica
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's