GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 155

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 155

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Afd.

Hfst.

2.

BULLINGER.

§ 66.

III.

I47

van het Humanisme dan ook heel wat geweken. Hij had ingezien hoe hol

innerlijk

ook

schoone verschijning was, en

aarzelde dan

hij

Commentaar op den Corintherbrief (ed. Tigmi 1549 schrijven: ,, Ouis dicere ausit, mundum verborum leno-

131) te

p.

deze

niet in zijn

rhetorum syllogismis

artibus,

cinio,

,

et

splendore philosophico in

Christianam pellectum esse disciplinam, qui videat authores huiusce primarios homines exstitisse simplices, idiotas et men-

disciplinae

prorsus

tiendi

ignaros

.

philosophorum eruditio

.

Quod hactenus

.

rhetorum eloquentia,

et

potuit

nulla

zijn

dan ook Bullinger ten

slotte

sine negocio

id

impetravit piscatorum stulta de Christi praedicatio"

orbe

in

(p.

131).

Zoo

de humanistische studiën slechts

hulpmiddel voor de Theologie geworden studiën, die op eigen terrein ;

haar onvergankelijke waarde behouden maar niet gelijk het ,

nisme bedoelde, de Theologie

En

toch,

hoe hoog

uit

,

Huma-

mochten opnemen.

in zich

encyclopaedisch oogpunt ook Bullinger's

Compendium staat, toch moet aan

Calvijn's Institutio niet alleen

boven

Melanchton's Loei, maar ook boven Bullinger's Compendium de prijs

worden toegekend. Want

al staat

Cal vijn hiermee met Bullinger, die

na hem schreef, op hetzelfde standpunt, dat beiden

maar de in

de doctrina

en beiden de 77. Schrift als prin-

religio Chris tiana eere geven,

cipium voor de kennisse dezer

niet

religie

op den voorgrond plaatsen, en

de inleiding op hun dogmatischen arbeid

als

zoodanig vindiceeren,

toch deed Calvijn daardoor een veel beduidender stap voorwaarts,

mensch terugging,

dat hij op het semen religionis in den natuurlijken

meer nadruk op den consensus

en zegt

hij:

,,

divinitatis

Quendam

sensum

,

ecclesiae legde.

humanae menti,

inesse

Van

het eerste

naturali instinctu,

extra controversiam ponimus

;

siquidem ne quis

ad ignorantiae praetextum confugeret, quandam sui intelligentiam Nulla est etiam ut ethnicus ille Dominus instillavit tam barbara natio, nulla gens tam efferata, cui non

universis

.

.

,

.

(Cicero), aut insideat i-

| 4).

haec persuasio,

Door

dit

Deum

esse"

(Inst. Relig.

gelukkig gekozen uitgangspunt

Christ.

won

1.

I. c.

Calvijn den

schakel die de autoriteit der H. Schrift in verband zette met onze

menschelijke natuur.

ment vast

,

door wat

En

hieraan nu hechtte

hij

hij

van den Consensus

ecclesiae schreef: „

het historisch argu-

Nee

suo etiam pondere caret ecclesiae consensus. Neque enim pro mini-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 155

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's