Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 209
Deel een. Inleidend deel
;
Afd.
2.
Hfst.
§ 76.
III.
voor de Oeconomica en
e
Coniugio eet"
van
dinatio
geval
Litteris
S.
478).
(p.
deele ook
reformatur
Zoo
harum
,,etiam
ac
discipli-
tota etiam
completur, ut doctrina de
ontstaat er dus voor
hem
een subor-
talen en andere propaedeutische studiën; en ten
met de Kerkhistorie
En
plaats te vinden.
Theologie " op
dit
kon
niet als een
,
Ook voor
het Kerkrecht enz.
,
vakken toch weet Keckermann
,,
hij,
201
deze studiën aan de Theologie, gelijk dit ook het
alle
met de
is
Want, zegt
Politica.
e Systemate Theologico petuntur, et
narum propinqua doctrina
BARTHOLOMAEUS KECKERMANN.
deze
corpus Theologiae nog geen
in het
niet anders. Vat men toch eenmaal de complex van wetenschappelijke kennis,
maar als een systema salutis dan kan in strengen zin alleen de Dogmatiek tot de Theologie gerekend worden. Dan is de Theologie Dogmatiek en gaat ze in haar geheel op. Vandaar dat Keckermann ,
wat op exegese betrekking heeft
al
uitzendt
;
als
Praecognita Theologiae voor-
dan het Systema Theologiae
volgen
laat
en voorts
;
alle
overige theologische vakken eigenlijk onder de Philosophie rekent;
maar
ze
dan toch weer door subordinatie
in
het theologisch kader
dienst laat doen.
Keckermann
is
dus ten onrechte door Schweizer en anderen
een voorlooper van het Rationalisme begroet. Dit was In den grond
niet.
ouden stempel.
En
bedacht
pleet
te
in
hem
dat
,
hij
,
in
,
te
zijn
eer allerwegen beleden
levensbeschouwing, vooral op
heerscht.
gevoeld, gezet
Al
heeft hij dus als
dat ook
zoeken
kwam
de verwoesting door de zonde aangericht. Een ;
er
meer
,
om
het
finis
en tengevolge
karakter moest zijn Theologie uiteraard haar
algemeene beteekenis inboeten. Hierbij
wel niet ontkend
,
dan de Theologie com-
de fout vervallen,
de redding van zondaren
dit soteriologisch
volstrekt
en zijn tijdgenooten
Philosoof van professie
als
de Philosophie Christelijk
maken. Dit deed hem
Theologiae
van
is
hij
een Gereformeerd Theoloog van den echten,
het verschil tusschen
bestaat alleen hierin
op
hij
is
als
;
een ondiep besef van feit,
door Keckermann
maar dat toch
blijkbaar
intellectueel gebied, te weinig be-
goed Gereformeerd Theoloog uitnemend
de niet-theologische studiën in verband moesten
met den wortel der
religie,
tot helderheid heeft hij de verhou-
ding tusschen de Philosophie en de Theologie allerminst gebracht
en
hij
kon
dit niet
,
omdat het begrip dat ,
hij zich
van de Theologie
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's