GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 184

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 184

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

,

Afd.

176

2.

Hfst.

III.

§ 72.

DAVID CHYTRAEUS.

een tolk der toenmalige Luthersche Theologie kan genoemd worden

maar op Selnecker, Chytraeus, Gerhard en Calov. Van dezen

we

alleen de beide laatsten uitvoeriger bespreken

zullen

na een inleidend

,

woord over het standpunt dat Chytraeus innam. David Chytraeus ( 1

5

30

1

„de

10.

600) schreef twee geschriften

die hier in

,

studio theologiae recte inchoando et

aliquot utilibus

aliis

Rostock 1572, en

materiis commonefactiones",

aanmerking komen „Oratio de studio

2.

exercitüs verae pietatis et virtutis potius

theologiae

tionibus et rixis disputationum colendo", Wittenb.

quam

,

conten-

581. Degelijke

1

theologische studie wordt ook door Chytraeus op hoogen prijs gesteld,

edoch slechts

als

middel voor hooger

doel.

De

religie is

hoofdzaak,

en alleen omdat onbekend onbemind maakt, moet de ware

door aankweeking van

kennis

der

vero

„Religio seu pietas Christiana in

Dei

et

est"

piis

Dei cultu

er „ignoti nulla cupido"

de vrome zielsbewegingen „accendentur trinae

nexu

seu

timore et amore

,

adfectibus et sanctae vitae actionibus potissimum sita

maar overmits

;

religie

bevorderd worden.

waarheid

regulae

motuum

certae

et

et

,

is

het noodzakelijk, dat

gubernentur

immotae,

notitia doc-

ita ut

necessario

inter se sapientia et religio cohaereant" (Ed. Lips. 1701. p.

Deze sapientia nu wordt

„Fundamentum totius norma, ad quam tota

fidei

eeniglijk verkregen uit

de H.

et religionis Christianae

religio et

omnes de Dei

et regula ac

essentia et voluntate

cogitationes nostrae et universus Dei cultus ac obedientia ergo dirigi

et

gubernari debet,

Redemptore nostro libris

propheticis

et

est

unica vera et

5).

Schrift.

Deum

immota de Deo

et

Iesu Christo doctrina, verbo Dei patefacta, et

apostolorum

certis

comprehensa"

(p.

5).

Zoo

echter, dat deze H. Schrift slechts als genademiddel haar werking

doet wil,

,

wanneer God

om

als

zelf

de lezing en overdenking er van gebruiken

„vere efficax Deus credentibus impertire lucem verae

agnitionis sui, remissionerii peccatorum, consolationem ... et iustitiam et

vitam aeternam"

(p.

6).

Desniettemin

blijft zijn

opvatting over-

wegend intellectualistisch en wordt zijn gemoedelijke bedoeling meer aan dit intellectualisme aangehecht, dan er meê verzoend. De organen der openbaring, waarvan God zich bediend heeft, zijn hem dan ook in de eerste plaats „sapientissimi et summi Ecclesiae doctores", onder welke hij, eenigszins vreemd, aan Mozes den ,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 184

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's