GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 419

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 419

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

,

Afd.

und

(p.

(p.

4).

maar

teelen,

van de

tenis

noch

hij

Menschen

des

als

Gott"

mit

De

religie

gaat

uit

van de erken-

Gods, en heeft zoowel een obiectieve

realiteit

Wis-

verstaat hij dan onder

speculatieven noch in sentimen-

in

positieven zin.

in

4II

oder kürzer, die Religion

ist,

Lebensgemeinschaft

neemt

Dit

ZÖCKLER.

§ 128.

III.

Ter nadere bepaling

3).

„die

Religion

Hfst.

Religion

mitgetheilte

senschaft"

2.

een

als

subiectieve zijde. „Die Gefühls- und Denksphare des Religiösen Bewustseins hat sie ebensowohl im Bereich wissenschaftlicher Darstellung zu erheben, wie die practisch religiöse" (p. 5). Toch wil hij

Theologie

niet

delijk

algemeen uiteenzetten, maar zeer bepaal-

in het

En

Theologie.

Christelijke

wel

komt

hij

hierbij

absolute tegenstelling tusschen ware en valsche religie,

niet tot

de

maar toch

evenmin vrede met de zienswijze, die aan de Christelijke alleen een vergelijkenderwijs hoogere plaats toekent. Deze

heeft hij religie

zienswijze

„betont

nicht

genügend das den

Heiland

vor allen

übrigen Religionsstiftern Unterscheidende seine absolut übermensch,

Dignitat"

liche

een

proces,

(p.

verwerpt dan ook het denkbeeld van

Hij

6).

dat allengs boven de Christelijke religie zou kunnen

Wahrheit lassen

uitgaan. „ Als göttlich geoffenbarte die

die

Theologie zu

bearbeiten

die Lehrstoffe

obschon triebkraftig und

hat,

entwickelungsfahig im höchsten Grade, doch eine materielle Ver-

vollkommnung oder gar hörerer

eine

Verdrangung durch neue Erkenntnisse

Art auf keine Weise zu

"

8).

(p.

In dit verband

is

„die

Evangelische Theologie " dus niets dan een zuiverder vorm waarin ,

deze

Theologie tegenover de Roomsch-Katholieke optreedt

(p.

9),

waarbij echter de lichtzijde van het Roomsch-Katholicisme niet enghartig

mag

verdonkerd. Dit doel nu wordt

de Evangelische Theologie zich ontwikkelt

Hecht de Roomsche Godgeleerdheid

uit

z.

i.

het best bereikt, zoo

den Lutherschen wortel.

het meest aan het Sacrament,

en de Gereformeerde Kerk, naar de uitspraak van Klaus Harms, te

eenzijdig

aan de Schrift, het

is

de Luthersche Theologie,

die,

beide eenzijdigheden mijdende, beide gelijkelijk tot haar recht doet

komen. Het confessioneele en het denkbeeld

om

verschil

mag dan ook

niet prijsgegeven

terug te gaan op een vroegere ontwikkelings-

phase, waarin deze verschillen

nog

niet

zoo scherp geteekend waren,

verwerpt hij als onhistorisch. Hij wil alzoo „eine Bekenntnissmas-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 419

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's