GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 340

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 340

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

;

Afd.

332

2.

Hfst.

Het verloop der zaak aldus te resumeeren.

lijk

is

dus

Ten

bij

de Roomsche Theologen korte-

optreden der Protestantsche

degelijk

maakt voor goed een einde aan de bijna komische

Theologie,

onbeduidendheid

,

waarin de Roomsche Theologie op het einde der

15e eeuw verzonken lag.

de humaniora;

en

Men wordt wakker;

gevoelt

ontsluit

te

geven

de deur voor

om

voor het eerst behoefte,

Theologie een militant karakter te

AL.

C.

deele de snerpende satyre van Erasmus,

maar vooral het kloek en

neel

OBERTHÜR

§ IO5.

III.

aan

zijn

en ze daartoe confessio-

,

wapenen. Eerst de Societas Jesu doorziet daarbij het hoog

belang der Methodologie, en zoekt, zonder zich aan een onderzoek van de obiectieve fundamenten te wagen intentio

der geleerden

,

om

,

haar kracht

in

de subiectieve

tot eere van de

studie

alle

doen strekken. Niet principieel (want ook op de Schrift der Waarheid werd sterke nadruk gelegd)

,

maar

als

feitelijk

Kerk

te

kenbron

huwde

dit

de Societas Jesu aan de Scholastiek, en sloot door de Scholastiek

de Roomsche

Theologie buiten de algemeene geestesbeweging op

wetenschappelijk terrein. Reactie tegen op,

als

de subiectieve factor

zijn

geloof merkelijk verflauwt. Dit leidt dan eerst in Frankrijk in

Duitschland, tot pogingen,

wordt echter,

Theologen

men van

,

om

komt

Scholasticisme

dit

eerst

kracht inboet en het kerkelijk

andere paden

zoomin onder de Fransche

als

,

en daarna

te ontsluiten. Hieruit

onder de Duitsche

een nieuwe zelfstandige Theologie geboren

;

slechts gaat

lieverlede het standpunt der Protestantsche Theologie, eerst

uit

het tijdperk van haar bloei, opzoeken

en

neemt haar indeelingen en benamingen over. Overmits echter

deze reactie tegen de Societas Jesu niet

en spoedig

de

hand,

dat

Theologen zoo

zien

in

al

uit

;

copieert dit zelfs formeel

dieper geloof voortkwam,

heulen met de „ Aufklarung" oversloeg, lag het voor het standpunt der later afgewekene Protestantsche

spoedig nog hooger bekoring moest uitoefenen

we dan ook

bij

;

en

.Oberthür de encyclopaedische opvatting

van de Roomsche Theologie gestrand op de kust van het Rationalisme.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 340

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's