Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 420
Deel een. Inleidend deel
:
Afd.
412 sig normirte
op
strijd
§ 128. ZÖCKLER.
vrije recht
voor de
zonder dat
critiek,
hij
(p.
14);
echter aan-
wat wijs de historische rechten der symbolen en de
der
rechten bij
III.
oder kürzer eine Symbol-getreue Theologie"
edoch met het wijst,
Hfst
2.
vrije
hun
overeenstemming
critiek in
zijn te
brengen, of
geschil beslechten kunnen.
Theologie en Philosophie staan voor Zöckler zoo tegenover elkander,
„die
dat
Philosophie
Wissenschaftslehre
eine
construire
Fundament einer Lebenweisheit, die für diese Welt ausreichend sein mag, aber in die jenseitige nicht hineinreicht wahrend die
als
;
auf göttlich geofienbartem Wahrheitsgrunde ein Lehre
Theologie
und Lebenssystem
errichtet dessen segenbringende
verkundet"
sie
maar
lijnen dus, die elkaar wel doorkruisen,
die toch nooit convergeeren
Buchhaltung
ein zu führen
organisme
het
Twee
16).
(p.
indeeling
kunnen waarom ;
„eine doppelte
voor noodzakelijk houdt.
Wat eindelijk
hoofdgroepen: exegetische, historische, dogma-
en practische vakken; maar, en
tische
hij
Theologie betreft, zoo kiest Zöckler voor de
der
vier
in
"
Wirkungen im
im Jenzeits, das
Diesseits lediglich Vorspiel sind des ewigen Heils
dit
is
zijn
uitnemende ver-
dienste, hij wijst er op, hoe zulk een indeeling in vier groepen niet
maar in het wezen der Christelijke Religie Es ist das den Grundeigenthümlichkeiten innerer „
intellectueel-formalistisch,
gegrond moet
zijn.
Christlichen Religion, also auch den Grundfactoren dei Christliche
Theologie einzig e7itsprechende Schema''' toch rechtvaardigt zich zulk een schema
van wilkeur schap
zelve.
Schrift en
te zijn
maar gegrond
,
kwalijk eens
zijn,
en het
blijft
dit
ontneemt
staande dat
hij
niets
de factoren zijner weten-
(p. 111), al
indeeling
(p.
„das theoretische Aneignen 109).
Hiermee nu kan men het
als
om het dogma,
een subiectieven factor te nemen
;
voor de indeeling der Theologie een wetenschappelijke
uvxyxvi heeft gezocht.
zijn
zoo het ophoudt product
,
aan Zöcklers wezenlijke verdienste, hierin be-
Ook
toe, dat hij de materieele
opnam
Eerst hierdoor
ons wilkeurig voorkomen,
Onderscheiding van de Kerk,
maar
in
109).
Hij oordeelt toch dat er twee obiectieve factoren zijn
Kerk, en twee subiectieve:
und das practische Verwerthen" in
is
(p.
niet
bij
zijn
verdere splitsing juichen wij het
vakken van de Bibliologie
moet het betreurd, dat
hij
bij
de exegese
desniettemin den voor
meer passenden naam van exegetische vakken
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's