Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 23
Deel een. Inleidend deel
,,
Afd.
clopaedie
geheel dat
De
8.
§
II.
EERSTE OPKOMEN DEZER IDEE.
gebruikt
herhaaldelijk
losliet.
is
voor
kennis
van Encyclopaedie
idee
samenhang
ligt in
van
het denkbeeld
dezen samenhang
in
is,
in
dringen en dezen
te
doen uitkomen. Als een groep van verschijnselen
te
mensch drang,
zich in een spiegel weerkaatst, voelt de
om
de idee er
dat het voor onzen geest mogelijk
en
bestaat,
plichtmatig
die
wat
15
samenhang tusschen de onderscheidene deelen der men-
er
schelijke
en
Hfst.
I.
verschijnselen
maar ook
,
kaatste beeld te onderzoeken
;
om
niet enkel
door de Optica
,
het afge-
,
en wat de Optica voor het gezichts-
beeld najaagt, bedoelt de Encyclopaedie voor de weerkaatsing van het bestaande in onze wetenschap. In den menschelijken geest
de majesteit, dat tot iets
niet rusten
hij
volkomen heerschappij in
scepter
die
is
denkwereld zou
onttrok
,
hem
is
kan, eer
hij
ligt
denkwereld
in zijn
gekomen. De gedachte, dat er nog
zijn
,
dat zich aan de macht van zijn
ondragelijk.
Dit dwingt
alleen geheel
den horizont der verschijnselen met
ook dat veld
zelf
van kennis met
zijn
denken
te
hem
,
om
zijn kennis,
niet
maar
doordringen. Een
atomistische wetenschap beleedigt het eenheidsbesef van zijn eigen geest,
of ontneemt
Kosmos de
aan dien geest door pulveriseering van den
vastheid van tred
bij
zijn
gang.
En daarom moet
hij
samenhang ook tusschen de
deelen zijner kennis vermoeden, en
kan
samenhang organisch doorzien
hij
niet aflaten eer hij dien
omdat de wetenschap zóó zijn
alleen
,
heeft
èn op de organische eenheid van
eigen denken, èn tegelijk op de organische eenheid van den
Kosmos past. Toch volbrengt de mensch elijke
geest de onderwerping aan zijn
hoogheid ook van dit veld der kennis, schrijdt
veeleer
langzaam
uiterst
niet
voort.
Wissenschaftslehre en Hegels Encyclopedie
op eens. Zulk een proces
Van ligt
Plato
tot Fichte's
reeds een afstand van
23 eeuwen, en nog altoos staat de eigenlijke Encyclopaedie het begin van haar klaarder ontwikkeling.
Mag men
eerst
aan
Diogenes Laërtius
(IV 2,5) gelooven, dan zou Plato in een verloren geschrift AixKoyoi rav %ep) ryv
xxy^xreixv
opcicóv
tische bijeenvoeging
hebben.
reeds een poging tot een eenigszins systema-
van onderscheidene deelen onzer kennis gewaagd
Van Speusippus,
Aristoteles in zijn
ïlsp)
Plato's neef,
wordt
a
in zijn
ImvTyifrw hetzelfde beweerd
;
Opoi
en van
maar overmits
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's