Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 399
Deel een. Inleidend deel
Afd.
openbaring der idee
is
,
religie
Wat Noack zelfs niet
gunt
§ 122. NOACK.
Hfst.
III.
stelt
Noack ook
nogmaals een proces
zelve
en zuivere
blik
2.
aan het
,
waardoor
licht
in
391
de Christelijke
eerst in de
religie
toekomst de ware
kan treden.
dan ook geen eigenlijke Encyclopaedie, van de ,, Religions wissenschaft ", in zooverre hij ons geen ons biedt
in het
is
organisme der onderscheidene
disciplinae, die te
zamen deze wetenschappen uitmaken. Veeleer is zijn dusgenaamde het ontwerp voor een met talent opgezet werk,
Encyclopaedie
waarin deze wetenschap uitsluitend speculatief zou licht-
saamgevat.
zijn
De
en schaduwzijde van den invloed door Hegel's philosophie op
komt dan ook niet beter uit dan zoo men Noack en Rosenkranz saamvoegt, en beiden vergelijkt met
de Theologie uitgeoefend
,
,
Erhardt. Ter goeder ure heeft de speculatieve philosophie, zoowel
van Schelling
van Hegel, de Theologie losgemaakt van het
als
kerkelijk-empiristisch standpunt, waarheen ze door de volgelingen van
Schleiermacher
meer gedrongen werd
al
de consequentie lag van Kant's
,,
;
en waarin eigenlijk slechts
statutarische Religion". Uit deze
smaadheid hief de speculatieve Theologie haar op, door ze weer
met de absolute waarheid zelve in verband te zetten. Theologie had niet alleen een kerkelijk maar ook een absoluut karakter, en dit ,
kon
karakter
niet
uitkomen,
de Christelijke belijdenis zelve
tenzij
Toch liep de school missen, omdat zijzelve
wetenschappelijk als waarheid gehandhaafd werd.
van Schelling gevaar
dit
de waarheid losmaakte ineen
liet
vloeien. Dit
daarom
doel
te
het begrip en met de gewaarwording
uit
nu leidde
uit
het intellectueel bewustzijn terug
naar het gevoel en de mystieke contemplatie, gelijk reeds
tot
als
obiect
archetypische,
doende
Daub
op zekere hoogte het geval was. Daarom was het een
wezenlijke verdienste van Hegel dat
weer
dit bij
kwam
zij
aanwees,
hij
vooral daar
aan de Theologie God hij
hierbij
zelt
uitging van de
het ook nog benevelde, zelfkennisse Gods. Zoo-
de Theologie
uit
haar mystieke slingeringen weer
op haar voeten terecht, en kon door de waarde, het begrip hechtte, haar scholastieke lijn voortzetten.
die
Hegel aan
Doch hoeveel
hiermee ook formeel gewonnen was, toch ging hiermee het verre
van denkbeeldig gevaar gepaard
,
dat het transcendentale en positief-
concrete der Christelijke religie onder de critiek der Idee zou komen,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's