GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 252

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 252

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Afd.

244

2.

Hfst.

§ 84. CALIXTUS.

III.

dan de Exegese, daarna de Kerkhistorie volgen de Controvers toe

(p.

de plaats

stellen.

De

Voor den naam van

165, 166).

164,

163,

Scholastiek zou hij liever de

en voegt aan deze

,

benaming van Academica methodus

fout der

oude Scholastieken vindt

als

hun poging, om de waarheid intellectueel wel in hun kerkelijk standpunt, waardoor ze

bij

de Vulgaat en de door

zeer in

139).

(p.

tieken

,

Voor

het overige echter wil

verplicht

De accuratior rerum maken voor de „modo vulgaris et zou.

zijn

,

zijn religie

alsof

,

mag geen

1 '

plaats

Een goed theoloog moet

140).

in

ook wetenschappelijk met zulk een kracht

te

verdedigen „ ut hostibus veritatis terrori sit"

is

dan ook

in

af

proletaria doctrina, quae ad

,,

(p.

staan

dien zin den Christen niet

in

tractatio

,,

habendas sumcit

conciones

werden

evenals de oude Scholas-

hij

een degelijk ontleede kennis en wijst het verwijt

betamen

zoo-

hij niet

doorgronden,

Rome geijkte Kerkvaders te blijven

wetenschappelijke studie der Theologie

staat

te

in

den grond der zaak

de Theologie te beoefenen, die

niets

(p. 140).

de Scola thuishoort

in

,,

Scolastica"

anders dan die wijze van (p. 167).

Tus-

schen de Scola nu en de private Godsvrucht bestaat voor Calixtus

dit

alles beheerschend verschil dat de private Godsvrucht zich tevreden,

stelt

met het individueele,

maar de Kerk

terwijl

zoodanig

als

non tantum quomodo

de Scola niet den enkelen geloovige,

in het

singuli,

oog

quantum ad

conservari

oporteat,

fidem vita aeterna,

ut per

fieri

Quomodo autem

non opus

est ut singuli sciant, sed

p.

Ecclesiae 6).

Iets

praesunt,

wat

hij

aut

zoover

Ecclesia

fides, et

per

et

conservetur,

necesse habent ne ignorent,

ministerium drijft,

constitui

potest, pluribus mortalibus

constituatur

ii

igitur est

se adtinet, ad fidem

verbum praedicatum

quam maxime

obtingat.

qui

„Sciendum

quomodo Ecclesiam

et vitam pervenire possint; verum etiam et

vat.

dat

hij

in ea

obeunt" (Epitome

de eigenlijke theologie,

in tegenstelling met de gewone Godskennisse, wel Theologia Ecclesiastica zou willen noemen {Apparatus p. 174). Dit op den voorgrond plaatsen van de Kerk nu had vanzelf tengevolge, dat hij hoo-

ger waarde dan zijn tijdgenooten aan de historie toekende en tevens dat

hij,

op Keckermann's voetspoor, de Theologie louter soteriologisch

opvatte,

en

schikte. Dit

alle

overige Godskennisse onder de Philosophie rang-

standpunt nu bracht

hem

in strijd

met de Luthersche

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 252

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's