GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 187

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 187

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

,

om

slechts

2.

haar

practisch

doel wordt gewaardeerd. Het genade-

God ons

innerlijk begenadigt,

middel, waardoor eigenlijk

ABRAHAM CALOV.

Afd.

de

niet

Hfst.

III.

§ 73.

zelve,

Schrift

179

is

hem dan ook

maar de doctrina

in die Schrift

vervat, die door de Doctores ecclesiae aan het volk in een epitome

Bibliorum wordt voorgelegd.

Abraham

§ 73.

Hoewel Calov

Calov.

1612)

(n.

jonger was dan Gerhard

iets

(n.

1582),

bespreken we na Chytraeus toch eerst de Encyclopaedie van Abr.

Calov, om aan de hand van Gerhard meer

opzettelijk de toen-

malige denkbeelden der Luthersche godgeleerden omtrent het wezen der Theologie, en haar verhouding tot de Philosophie, ter sprake te

brengen.

ad

s.

studii tJieologici pie

tweede

het

In

Paedia

de

de

eerst

Theologica

geestelijke

,

laatste

onderscheiden

lica

van

tische voorstelling

dit

waarin

werk geeft na

hij,

hij

wat

,

hij

indeelt

weer

en dus

van het genadeleven

humana en

divina,

feitelijk ,

die

die hij

meditatio en tentatio,

oratio,

tentatio

in

wordt,

in

noemt

een algemeene inleiding,

vorming van den theoloog bespreekt,

op Luther's voetspoor

waarvan de

Isagoges

ac feliciter tractandi (ed. 2a. 1665).

dextre

gedeelte

titel:

Theologiae et methodo

duo de natura

libri

,

den

droeg

encyclopaedie

Calov's

Theologiam

s.

diabo-

neerkomt op de pracaan

,

al

Gods kinderen

gemeen, geen bepaald theologisch karakter draagt, en voor pasbeginnende theologen verre boven hun leeftijd uitgaat. Hij noemt ze

daarom

om

zelf

daarna

te

de praerequisita generalia, die

komen op de

praerequisita philologica

de studie der Philosophie en der Historie logica

in

engeren zin neemt

hij

insluit.

73). hij

in

,

waarbij

Onder de

hij

Philo-

de studie der talen, en „quae ad

sermonis ornatum faciunt, ut sunt rhetorica

Onder de

kort afhandelt,

hij

et oratoria studia" (p.

talen, die de theoloog te bestudeeren heeft,

noemt

de eerste plaats.ieders moedertaal, dan het Latijn en Grieksch

voorts het Hebreeuwsch

en Arabisch.

,

en

bij dit laatste

het Chaldeeuwsch Syrisch ,

Het Perzisch en Aethiopisch schrapt

de studie van het Hebreeuwsch dringt simus de Spiritus Sancti mente

,

ut

hij

aan

emphases

:

hij.

Vooral op

„ut indubitato certi

et 5f ivotvjtix,

verborum

cognoscamus, ut idiotismos linguae penetremus, sacrumque textum

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 187

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's