Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 401
Deel een. Inleidend deel
;
Afd.
(onze
2.
Hfst.
RaBiGER.
§ 124.
natuur,
zinnelijk-geestelijke
gemeenschapsleven,
het
;
laatste of systematische
gestalten-,
of het historisch
moet het
,
ook formeel de Theologie
in
laat
deel
niet
Hugenholtz gewaardeerd
(p. 583).
onder de ,
dat
hij
varen zich onthoudt van elke poging ;
voor de godsdienstwetenschap de plaats op door de Theologie was ingenomen
voor uitkomt, dat de door
het
terwijl
tot een systematische
van het normaal godsdienstig-zedelijk leven
Historie thuishoort
om
komen moet
deel
Daargelaten nu de vraag,
historisch
het
het phaenomenologisch deel moet een vergelijkende
waardeering geven van zijn verschillende
uiteenzetting
393
gemoed en geweten, weten en gelooven, aanleg en
gevoelsleven,
ontwikkeling)
III.
hem
te
eischen, die
en er onbewimpeld
;
bedoelde studiën niets anders
dan een onderdeel van de philosophie. Dit
eerlijk.
is
De
zijn
valsche
eindelijk prijsgegeven en de philosoof keert, na de Theo-
schijn
is
logie
vernietigd
hebben,
te
zegevierend
tente terug. Theologie bestaat voor
hem
zijn
in
philosophische
niet meer.
§ 124. J. F. Rabiger.
De pogingen door macher en
uit
jongere theologen
uit
de school van Schleier-
de speculatieve school, evenals door de nieuwe
aangewend, om aan dit bankroet der Theologie te ,, Kantianer" ontkomen, moeten hier daarom buiten bespreking blijven, omdat ze niet geleid
maar wel
hebben
tot een principieel encyclopaedische constructie
dient de aandacht gevestigd op de voortreffelijke ency-
clopaedische
van Dr.
studie
J.
F.
RaBIGER,
die ten titel draagt:
Theologik oder Encyclopaedie der Theologie (Leipzig 1880),
gevolgd door
Zur
zijn:
in
1882
theologischen Encyclopaedie (Breslau 1882).
Reeds afgezien van het standpunt, dat Rabiger inneemt, staat deze Encyclopaedie formeel daarom zoo hoog omdat ze de eerste van alle theologische Encyclopaediën is, die geacht kan worden ,
aan
de wetenschappelijke opvatting van zulk eene Encyclopaedie
te voldoen. Rabiger denkt er niet aan, een handboek te schrijven
voor practisch gebruik en onthoudt zich van de poging om een eigenlijke historia litteraria van de Theologie in zijne Encyclopaedie
op
te
riëele
nemen, en ook lascht hij in zijn Encyclopaedie geene mateTheologie in maar bepaalt zich tot het eigenlijke wat zich elke ,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's