GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 381

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 381

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

;:

Afd.

zoek

geworden"

is

Hfst.

2.

Die Heilsin richting

13).

(p.

§ 116. doedes.

III.

373

is

alzoo het ge-

meenschappelijk middelpunt voor deze op zichzelf staande weten-

schappen en bindt

ze

saam

tot die ééne wetenschap, die

men noemt

de Christelijke Theologie. Juist dus zooals Schleiermacher het leerde

maar weg

de inleiding waardoor Schleiermacher deze

hier

blijft

fromme Gemeinschaft " naar de idee construeerde, en ze alzoo met onze denkwereld in verband zette. Het wetenschappelijk karak-

,,

van

ter

in

Theologie handhaaft Doedes dan ook alleen formeel,

zijn

zooverre

pelijk

wat natuurlijk wel den wil verraadt

Iets

16).

(p.

werk

te

nauwgezet" onderzoek

„grondig en

een

hij

gaan, maar nog

te

om

wetenschap-

aan de Theologie

in niets

zoodanig het karakter verleent van een eigen wetenschap

Ook

zijn protest

voogdij

lijke

tegen elke poging

om

vergoedt

dit

stellen

te

,

eischt

als

te zijn.

de Theologie onder kerkeniet.

bloot formeel beding, en waarbij elke poging

Ook

toch

dit

uitblijft,

om

een

is

organisch

het verband tusschen de Theologie als

wetenschap en de Kerk

haar obiect logisch

21).

beter

Wel

en Philosophie zegt.

beide

bepaalt

hij

zich tot

de verklaring, dat

wereldbeschouwing

hier dus zelfs geen poging,

beide

om

huidige

(p.

leggen. Dit gebrek aan wetenschappelijken zin

te

ook

Want

wel zegt

dan

zeer juist,

dat de Encyclopaedie formeel moet opgevat (p.

anders

definieert

^het doen (p.

11);

niek, blijft.

dan

is

hij

zijn

Encyclopaedie

zelve.

2),

hij

en

geschiedenis der theologische letterkunde, ja,

dat de Encyclopaedie tot taak heeft

onberispelijk ,

kennen van het organisme der

maar wat

18).

een wetenschappelijken band

beheerscht

iets

een

leidt tot

verre toch van beider sfeer van werkzaam-

supranaturalistische

tusschen

Evenmin

vijandig tegenover elkander staan, mits de Philosophie

niet

maar de

Ook

begrenzen,

te

juist

(p.

wat Doedes over het verband tusschen Theologie

resultaat

heid

construeeren

te

als

hij

biedt

CJiristelijke

T/ieo/ogie"

geen organisme doch loutere mecha-

is

,

waarbij zekere groepeering van het gelijksoortige hoofddoel

„Een

stelselmatig geordende groepeering

Encyclopaedie"

(p.

1 1).

Nu kon

dit

is

hoofdzaak

in

de

nog toegegeven, indien ten minste

het beginsel der groepeering ontleend ware aan het obiect van zijn

Maar ook

wetenschap

zelve.

toch

uitsluitend

heeft

plaats

dit is niet

het geval. Zijn groepeering

naar de onderscheidene bezigheden,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 381

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's