GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 408

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 408

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

400

Afd.

vinden we

in

Hfst.

2.

III.

RICHARD ROTHE.

§ 125.

Rothe's inleiding dan ook maar

iets,

en juister reeds door Schleiermacher geboden was. een complex van wetenschappen,

is

leitung

wetenschap,

de

is

ontstaat, leert

de theologische Encyclo-

en

ons

het mechanisch ver-

formeel

Dientengevolge

kennen.

splitst

logie zoowel als de Encyclopaedie zich in een

Gereformeerde,

sche,

den

in

zin

enz

en

,

dan ook de TheoRoomsche, Luther-

particularisme wordt, geheel

dit

van Schleiermacher, door Rothe op geheel Eerst

toegepast.

de uitwerking zijner speciale

in

Theologie

de Kirchen-

eenheid van doel voor deze wetenschappen

door deze

band, dat

die

De

om

die strekken

begrijpen en te richten,

te

paedie

dat niet beter

zijn arbeid

vakken treedt

het oorspronkelijke van Rothe's opvatting op min of meer duideZoo al aanstonds in zijn eerste Hauptlijke wijze in het licht. dat

theil,

bij

dus niet

zich

en,

dient;

maar

in

hem den

zin

draagt van

als

Philosophie aan-

Polemiek en Apologetiek,

niet in

1.

Physik en

2.

Ethik.

speculatieve Philosophie gaat van het reine denken uit, en mist

De

De speculatieve Theologie daaren-

zoodanig allen positieven inhoud.

tegen

Speculative Theologie";

en Kosmologie gesplitst wordt; de laatste met

Theologie :

,,

van Schleiermacher

wat nog meer zegt,

twee onderdeden

als

den

in

titel

die niet van het bloote bewustzijn

,

,

maar van het vrome bewust-

zijn uitgaat, „setzt zugleich das Gottesbewustsein " (p. 18). Zij heeft

dus

uitgangspunt, wat de phllosophische speculatie mist,

als

t.

w.

het Godsbegrip. „Die theologische Speculation kann nur mit dem Gottesbegriffe anfangen" (p. 19). Juist daardoor echter draagt ze altoos

een

individueel karakter

de vroomheid

in alle

(p.

bij ieder

archimedeische Punkt', in welchem

heit"

neemt

sie ihr

een eigen karakter.

,,

Der

Standort nimmt,istdas

Bewusstsein in seiner unmittelbaren, absoluten Selbstgewiss-

(p. 24).

baren drang

Dit in

van voorstelling beginsel

niet slechts ,

de leden eener zelfde kerk draagt ze

fromme

want

22);

kerken een anderen vorm aan maar ook onder

„fromme Bewusstsein" nu zich,

te

speculeeren.

de Openbaring die

in

om

tot klaarheid

heeft

den onweerstaan-

van begrip en helderheid

komen, en moet daarom

uit zijn theologisch

Daarna echter ontvangt het de H. Schrift gegeven

is

,

zijn critiek uit

en moet zichzelven

oordeelen, zoo het blijkt niet met deze autoriteit overeen te stem-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 408

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's