Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 408
Deel een. Inleidend deel
400
Afd.
vinden we
in
Hfst.
2.
III.
RICHARD ROTHE.
§ 125.
Rothe's inleiding dan ook maar
iets,
en juister reeds door Schleiermacher geboden was. een complex van wetenschappen,
is
leitung
wetenschap,
de
is
ontstaat, leert
de theologische Encyclo-
en
ons
het mechanisch ver-
formeel
Dientengevolge
kennen.
splitst
logie zoowel als de Encyclopaedie zich in een
Gereformeerde,
sche,
den
in
zin
enz
en
,
dan ook de TheoRoomsche, Luther-
particularisme wordt, geheel
dit
van Schleiermacher, door Rothe op geheel Eerst
toegepast.
de uitwerking zijner speciale
in
Theologie
de Kirchen-
eenheid van doel voor deze wetenschappen
door deze
band, dat
die
De
om
die strekken
begrijpen en te richten,
te
paedie
dat niet beter
zijn arbeid
vakken treedt
het oorspronkelijke van Rothe's opvatting op min of meer duideZoo al aanstonds in zijn eerste Hauptlijke wijze in het licht. dat
theil,
bij
dus niet
zich
en,
dient;
maar
in
hem den
zin
draagt van
als
Philosophie aan-
Polemiek en Apologetiek,
niet in
1.
Physik en
2.
Ethik.
speculatieve Philosophie gaat van het reine denken uit, en mist
De
De speculatieve Theologie daaren-
zoodanig allen positieven inhoud.
tegen
Speculative Theologie";
en Kosmologie gesplitst wordt; de laatste met
Theologie :
,,
van Schleiermacher
wat nog meer zegt,
twee onderdeden
als
den
in
titel
die niet van het bloote bewustzijn
,
,
maar van het vrome bewust-
zijn uitgaat, „setzt zugleich das Gottesbewustsein " (p. 18). Zij heeft
dus
uitgangspunt, wat de phllosophische speculatie mist,
als
t.
w.
het Godsbegrip. „Die theologische Speculation kann nur mit dem Gottesbegriffe anfangen" (p. 19). Juist daardoor echter draagt ze altoos
een
individueel karakter
de vroomheid
in alle
(p.
bij ieder
archimedeische Punkt', in welchem
heit"
neemt
sie ihr
een eigen karakter.
,,
Der
Standort nimmt,istdas
Bewusstsein in seiner unmittelbaren, absoluten Selbstgewiss-
(p. 24).
baren drang
Dit in
van voorstelling beginsel
niet slechts ,
de leden eener zelfde kerk draagt ze
fromme
want
22);
kerken een anderen vorm aan maar ook onder
„fromme Bewusstsein" nu zich,
te
speculeeren.
de Openbaring die
in
om
tot klaarheid
heeft
den onweerstaan-
van begrip en helderheid
komen, en moet daarom
uit zijn theologisch
Daarna echter ontvangt het de H. Schrift gegeven
is
,
zijn critiek uit
en moet zichzelven
oordeelen, zoo het blijkt niet met deze autoriteit overeen te stem-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's