GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De drie Formulieren van Eenigheid - pagina 105

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De drie Formulieren van Eenigheid - pagina 105

benevens het Kort Begrip der Christelijke Religie

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

:

HOOFDST.

III

EK

IV.

VEll^F.RPINOE PER DWALINGEN.

91

alwaar hij getuigt, dat liet beslaat in gerechfighoid en welke beide ontvvijreliijk in den wil hare plaatshebben. »dat in den geestelijken dood de geestelijke gaven IH. Die leeren van des menschon wil niet zijn gescheiden nademaal de wil in zichz"lven nooit is verdorven geweest, maar alleen door de duisternis des verstands en de ongeregeldheid der geneigdheden verhinderd welke verhinderingen weggenomen eijnde dat alsdan de wil zijne viije aangeborone kracht zou in het werk kunnen stellen, dat is allerlei goed, hetwelk hein voorkomt, uit zir.hzelven zou kunnen willen en verkiezen, Dit is eene nieuwigheid en of niet willen en niet verkiezen." dwaling en strekt daartoe, dat eIj de krachten van den vrijen wil verheft tegen de spreuk van den Profeet: Arglistig is het hart, mpcr dan ecnig ding, ja doodelijk is het (Jer, 17 9), en des Apostels: Onder dewelke (kinderen der ongehoorzaamheid) ook wij allen eertijds verkeei'd hebbsn in de begeerlijkheden omes vleesches, doende den wil des vleesches en der gedachten (Efez. 2 8). IV. Die leeren: sdat de onherboren mensch niet eigenlijk noch geheellijk dood is in de zonde, of ontbloot van alle krachten tot het geestelijk goed maar dat hij nog kan hongeren en dorsten naar de gerechtigheid en het leven en offeren eene offerande eens verslagen en veibroken geestes, die Gode aangenaam is." Want deze dingen strijden tegen de klare getuigeni.«sen der Schriftuur Gij u'aart dood door de zonden en misdaden (Efez. 2:1, 5); en Ai het gedichtsel v.an de gedachten des harten is ten alle dage alleenlijk boos (Gen. 6 5 en 8 Daarenboven, hongeren en 21). dorsten naar de verlossing uit de ellende en naar het leven, en Gode eene offej-ande van eenen gebroken gee.st opofferen komt eigenlijk toe dt-n wedergeborenen en dengenen, die zalig genoemd worden (Ps. 51 19 en Matth. 5 6). Die leeren: »dat de verdorvene en natuurlijke mensch de geV. meene genade (waardoor zij verstaan het licht der natuur) of de gaven hom na den val nog overgelaten, zoo wel gebruiken kan, dat hij door dat goed gebruik eene meerdere, namelijk de evangelische of zaligmakende genade en de zaligheid zelve allengskens en bij trappen zoude kunnen bekomen. En dat in dezer voege God zich van zijne zijde betoont gereed te zijn, om Christus aan alle menechon te openbaren, naardien Hij de middelen die tot de kennisse van Christus, tot het geloof en tot de bekeering noodig zijn, genoegzaam en krachtig allen 4-

:

24,

heiliglieid,

:

,

:

,

:

:

;

,

:

:

:

:

:

,

,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 152 Pagina's

De drie Formulieren van Eenigheid - pagina 105

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 152 Pagina's