GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 166

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 166

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

,

Afd.

158

„Euge

,

Hfst.

2.

§ 68.

III.

serve bone et fidelis

FRANCISCUS IUNIUS.

super pauca

,

gaudium Domini

te constituam; intra in

fuisti fidelis

super multa

,

tui" (p. 717).

Zonder overdrijving mag dan ook gezegd, dat de Gereformeerde theoloog Hyperius het licht zag

boven

dien

naam waard,

,

als volledigheid,

ordenden samenhang dan door staat

die,

ons een meesterstuk geleverd heeft dat evenzeer door

,

grondigheid

zijn

deze eerste Encyclopaedie,

in

al

en, niet

minder door

zijn helderheid

wat ons dusver op

zijn

goed ge-

en innigheid, verre

geboden was.

dit netelig terrein

§ 68. Franciscus Iunius.

Naast Andreas Hyperius dient de aandacht gevestigd op den eveneens Gereformeerden FRANCISCUS Iunius(i545

— 1602), die zich wel

minder over de indeeling der Theologische vakken over het wezen der Theologie heeft uitgesproken titeld

Bibl.

maar

te

breeder

Tractaat ge,

ree.

1 594. Opera Tom. I p. 1 370, Ed. Dr. A. KuiJPER, Amst. 1882. p. 39 101). De Leid-

hoogleeraar

behandelt achtereenvolgens den oorsprong, de

De Vera

:

Reform,

sche

,

in zijn

Theologia (Lugd. Bat.

geaardheid, de verschijningsvormen, de deelen en de methode der

Theologie, en plaatst deze onderzoekingen in goed geordend verband.

Opmerkelijk

hierbij

al

is

aanstonds

zijn

aan Augustinus ontleende

tegenstelling tusschen de Theologia vera en de Theologia falsa.

Komt

de ware Theologie ons uitsluitend door bijzondere openbaring toe en

ligt

heeft

haar wortel

haar wortel

natuur, en wordt Hij

in

de H. Schrift, de Theologia falsa daarentegen onze beperkte en ontredderde menschelijke

in uit

onderscheidt

dien wortel opgetrokken door de Philosophie.

daarom tusschen

Theologie: de ééne de vulgaris godsdiensten en uit

de

bij

,

tweeërlei soort

men

gelijk

het algemeen ontmoet

door systematiseéring

vulgaris

is

vulgaris staat naar zijn schatting zeer laag.

en vervalschte beseffen

haar eigen

bizarriteit.

die althans een

;

te

klimmen

renden wortel

,

al

Heidensche ,

afgeleid.

Ze leeft

broedt daarop voort

poging waagt,

;

die in de

en de pldlosophica die

;

De Theologia

uit

onvolkomene

en heeft behagen

in

Hooger staat daarom de Theologia. p/rilosop/tiea,

waarneming en redeneering, op

;

van valsche

spreekt

zonder hooger

om

uit

deze duistere beseffen, door

tot een

samenhangende voorstelling

het vanzelf, dat ze uit dezen kankelicht

,

nooit anders dan tot zoodanige

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 166

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's