Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 204
Deel een. Inleidend deel
Afd.
196
eer
Hfst.
2.
III.
§ 76.
aan de Schrift toekomt, een band te leggen tusschen die
hij
aanknoopingspunt
Schrift
Er moet een aanknoopingspunt
niet los naast ons liggen.
onze
De H.
en onze menschelijke persoonlijkheid.
Schrift
dit
BARTHOLOMAEUS KECKERMANN.
ook voor Ursinus
ligt
kan
zijn,
en
het probleem dat
in
toestand stelt, in verband met de oplossing die dit
zondige
probleem vindt in de H. Schriftuur.
Keckermann.
§ 76. Bartholomaeus
Een min of meer afwijkend standpunt neemt in deze periode Bartholomaeus Keckermann (i 57 1— 1609) in, die te Dantzig, op een tamelijk eenzamen post, voor de Gereformeerde beginselen ijverde. Hij stond niet in kerkdijken dienst maar was Rector van het Gym,
nasium, en doceerde
zoodanig de theoretisch-practische philo-
als
sophie. Zijn daarvoor in gereedheid gebrachte cursus nu
is
later in
twee
folio-deelen publiek gemaakt, verrijkt met een kort Systema Theologiae
en een Rhetorica Ecclesiastica
die echter
,
saam
slechts een twee-
honderd kolommen of honderd bladzijden beslaan. De titel luidde: Dr. BARTH. Keckermanni, Opera omnia quae exstant Genevae apud ,
Petrum Aubertum,
1614, in twee
Tomi,
elk
van ruim 1000 bladzijden,
waarin achtereenvolgens de Praecognita Philosophiae
,
de Logica,
de Physica, de Astronomia, de Geographia, de Metaphysica, de Ethica,
Een eigenlijke studiorum, schreef Keckermann
de Oeconomica en de Politica worden afgehandeld. Theol. Encyclopaedie, of ook ratio
dus
maar toch
niet,
heeft hij èn in zijn Systema Theologiae , èn in zijn
Praecog?iita Philosophiae wijze over het
losophie uitgelaten
,
om
van
zijne
der Theologie, .van
wezefl
geheel
in zijn
Ethica zich op te eigenaardige
denkbeelden geen
aanstonds toch wijkt Keckermann in
Reeds het
èn
,
wezen der Theologie en haar samenhang met de Phi-
zoo
af;
teruggaan
formeel
als
zijn
notitie te
zijn
nemen.
opvatting van
Gereformeerde tijdgenooten
materieel.
Formeel doordien
op de idee der Godskennisse
in
God
hij
hun
zelven geheel
glippen laat; en materieel in zooverre het doel der Theologie
hem
niet
de
eere
Gods,
maar de
Theologia est prudentia religiosa Hij
ziet
platrix,
dienovereenkomstig die
in
zaligheid
van den zondaar
ad salutem perveniendi
bij is.
(llb p. 6j).
de Theologie geen scientia contem-
methodo synthetica zou
te
beoefenen zijn, maar een
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's