GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 134

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 134

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Afd.

126

2.

Hfst.

DE REFORMATIE.

§ 62.

III.

zou de paganiseering van het denkend Europa verhaast

Van

zijn.

Theologie ware geen sprake meer geweest. § 62.

De

Maar

Reformatie.

15 17

kwam;

brak aan; de Reformatie

en eer drie jaren

over het waagstuk van Wittenberg waren heengegaan

was Erasmus'

,

roem getaand, en klonk de naam van Luther door heel Europa. Want wel reageerden Erasmus en Luther beiden tegen de Christelijke wereld

,

waarin ze optraden

;

edoch waar Erasmus op Demosthenes ,

en Cicero terugging, ging Luther terug op de

Erasmus en

eerste Christelijk leven.

schoonste

het

leverd

,

Bij

maar Luther wierd ,

in geestdrift

en

in zijn teedere consciëntie

hart.

Humanisten dweepten met

ontstoken door het religieus

dat in de eerste Christelijke

Erasmus school de kracht

geboren

Kerk had geblonken. kop bij Luther

in zijn fijnbesneden

,

door den Heiligen Geest weder-

in zijn

Vandaar dat Erasmus de

ijdelheid der geletterden,

maar Luther de dankbare trouw van het vrome volk op kreeg, en, dank

Toch zou

zij

van het

Oudheid op aesthetisch gebied had opge-

wat de

en ethisch ideaal

zijn

Classiciteit

die toejuiching

zijn zijde

van het Christenvolk, overwon.

Luther's triomf nog schooner zijn geweest, indien

meet af de voetangels

hij

van

klemmen had ontdekt, die onder het Humanistisch bloembed verscholen lagen. Doch daarvoor ging zijn oog slechts even open en toen de mystieke dweepzucht van en

;

Schwenckfeld verliezen

,

hem

het gevaar deed inzien,

sloot hij in

bedenkelijken

bond.

gedeeltelijke antithese

verklaart

gekant.

dit.

De nood

der tijden waarin

naar

de

nu

het evenwicht te

leefde en

hij

Aristoteles

Met hen zag ook Luther de noodzakelijkheid H. bij

Schrift ,

in

dat Luther

En

om

in,

om

haar oorspronkelijken vorm. Voegt ,

om

hen

te

de

ook, met hen greep Luther

het lot van Huss te ontgaan

vankelijk den steun der Humanisten niet missen kon

genoeg gevoelde,

de

van de Humanisten tegen de Roomsche Kerk

Met hen was Luther aanvankelijk tegen

studie der talen in eere te herstellen.

hier

om

Melanchton met het Humanisme een altoos

gebruiken zonder van

,

,

men aan-

en zich sterk

zijn geestelijk

worden afgetrokken, zoo zou het eer onverklaarbaar geweest zijn, indien Reformatie en Humanisme niet hand aan hand doel

te

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 134

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's