Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 421
Deel een. Inleidend deel
,
Afd.
2.
Hfst.
DAUBANTON.
§ 129.
III.
413
Evenmin strookt het met zijn indeeling, dat op de Kerk betrekking hebben, als historische
hij
bijhield.
die
toch het Kerkrecht hier niet kan gemist
de Schrift
neemt
als obiectieven factor
indeeling blijkt, dat hij
Ook
zoo echter
hem dankbaar
zijn,
dat
schende
wordt
afgeleid,
die in de
in dit
65
p.
— 114,
,
om
uit
den aard en
uit
een beginsel
op een dwaalspoor.
leidt
kiezen van de principia divisionis
worden
v.
1
Ook mag
v.
— 177
overeen, ,
Deel
v.
v.
,
II.
wel
zeer verdienstelijke
zijn stelling toch
is
:
,,
Het
niet aan de willekeur over-
vooral niet de vaststelling der fundamenteele ver-
,
deelingsprincipièn "
(II.
hoofdgroepen,
kennen,
p.
maar toch een
leverde.
studie
DAUBANTON
Kemink en Zoon
uitgave
vgl. Dl. III.
encyclopaedie,
volledige
encyclopaedische
drie
theologische weten-
noodwendig
niet
hoofdpunt Dr.
Theologisclie studiën
43, en
gelaten
mag de
onwetenschappelijk en
is
Met Zöckler stemt
—
verdere
Dr. Danbanton.
§ 129.
geen
bij zijn
denkbeeld niet con-
zijn
een einde maakte aan de heer-
hij
Elke indeeling, die
leiden.
1
daar naast
der Theologie ook de Gliederung van haar organisme
af te
p.
betitelt,
men de Kerk
ook
gelijk
en het rechte pad wees,
wilkeur,
wezen
het
,
;
nog op verre na
centrisch doorvoerde.
schap
zoodra
de vakken,
denken,
75).
naar
doen,
de
Zelf kiest
trilogie aller
leidende
voor een indeeling
hij
in
wetenschappen: Leeren
tot een indeeling in empirische
philosophische en practische Theologie
(p. 97).
Afgescheiden nu van
den achtergrond dezer indeeling, waarover zoo straks, springt het terstond in het oog, dat deze coördinatie geen steek houdt.
het eerste deel
is
het leeren kennen
,
het tweede deel
is
Immers
het indenken
maar het derde is niet het doen zelf, edoch het nadenken over de wijze waarop het doen moet plaats grijpen. Zonder het te bedoelen laat Dr. Daubanton hier dus aan de wilkeur van het gevondene,
weer
vrij
meele: obiect zijn
spel.
het
In de eerste twee deelen gaat hij uit van het for-
leeren
kennen en
het denken, in het derde van het
der beschouwing, het doen
schema van naderbij
Theologie
in
Statistiek,
te bezien.
zelf.
Historische
Theologie. Geheel empirisch vraagt
Toch loont
het de moeite
Hij deelt dan zijn empirische
hij
Theologie en
Litterarische
dus eerst naar wat
is
,
zoodat
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's