GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 130

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 130

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Afd.

122

„De

iisdem

addantur

lex

est

scientiam in infinitum. lege

in

est

omnem

voor

daarin,

minus

{Opus kinderen

phil.

432

p.

maande

425

v.

en

de

drong

p.

hij

54)

;

ligt

in verzet

Schrift,

zelfs

van

op studie

88 en Comp. Stud.

p.

het algemeen tot degelijke studie aanhierin, dat hij feitelijk de

wetenschap vernietigde, en haar met de

dan ook geen Theoloog. Hij

is

het perspectief, van de scheikunde

die

H.

der

(ib.

maar veelmeer

als zelfstandige

regel

de Sententiae

lezing

{Opus tertium

in

v.);

het buskruit enz., en als elke

p. 424).

tegen

hij

328);

Philosophie ineensmolt. Bacon

man van

dignum

quoniam dedit Deus philosophis

;

dat

p.

aanbeval

,

— 460);

(p.

Theologie

p.

Christiana assumit quicquid

Hebreeuwsch en Grieksch

het

omnem humanam

quae excellunt

Lex enim

multa

licet

voor de Encyclopaedie der Theologie

beteekenis

zoozeer

niet

kwam

Christiana,

lex

et

veritatem " {Comp. Stud. phil.

Bacon's

dus

Aristotelis

philosophica

civili

ROGER BACON.

§ ÓO.

III.

Christiana,

lege

in

Hfst.

2.

hij

daarvan aan

,

is

de

van de brandglazen van ,

zijn

Paus verhaalt,

tintelt

van leven en bezieling {Opus tertium

schrijft

116 enz). Er heeft zich

voor

hem door de

een wondere wereld vol geheimenissen

studie der natuur

ontsloten;

profetische verwachting, dat, zoo de Paus ze

hij

leeft

de

in

maar aanmoedigt, deze

soort studie een heerlijke toekomst te gemoet gaat. Zelfs

is

hij

nog

niet

wars van zekere geheimleer over de natuur, en waarschuwt dat

men

toch haar rijke vondsten niet ter kennisse van het groote publiek

brenge.

,,

Omnes

caverunt,

sed

sapientes contempserunt vim vulgi, nee contemni

arcuerunt

vulgo

a

arcana sapientiae, quia vulgus

haec capere non potest, sed deridet, tium dispendium

et

spargendae

porcos

mystica

;

inter

et

abuteretur in sui et sapien-

Non sunt margaritae Rerum maiestatem minuit

gravamen. .

.

.

nam non manent secreta quorum ,

turba

fit

sapientiae

qui vulgat conscia " {Comp.

Zoo was er bij Bacon een eerste verlangen, om den invloed der Kerk te vervangen door een hoogeren invloed, Stud. Phil. p. 416).

dien

de

geleerden

vanzelf zullen uitoefenen, zoo ze slechts in de

hem werpt de opkomende

geheimenissen der natuur indringen. In

„Clerus de Scola" zich Ecclesia" op. buiten

Daarom

als

staat

mededinger tegenover den „Clerus de Bacon, wat

de Middeneeuwen, en was

hij

zijn geestesrichting betreft,

reeds in

de I3 de eeuw een

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 130

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's