Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 98
Deel een. Inleidend deel
Afd.
90
,
dualisme
stiet
III.
§ 50.
hoe
hij inzag,
dat
verklaren
naast
Hfst.
2.
,
VINCENTIUS BELLOVACENSIS.
hij
klip
van het
en door een afzonderlijke behandeling van de heilsleer
van de algemeene genade den geheelen aanleg van
die
werk zou veroordeeld hebben. Beter Speculum
het
weer op de
hier toch
historiale
,
liep
zijn
natuurlijk zijn derde deel,
waarin een dooreengevlochten wereldlijke
en kerkelijke geschiedenis wierd geleverd. In zes boeken over de geschiedenis voor Christus
,
in
twee boeken over de geschiedenis van
Christus, en in 22 boeken over de geschiedenis na Christus tot 1254,
geheel door een apocalyptische schets de ultimis tem-
het
terwijl
poribus wordt besloten.
uitlokkend echter dit encyclopaedisch denkbeeld,
Hoe
wetenschap
te
om
alle
theologiseeren, ook schijnen mocht, toch was het te hoog
gemikt. Vincentius overwon het dualisme slechts schijnbaar, en toen
kop weer opstak, wondde het zijn geheelewerk; wat het duidelijkst daarin uitkomt, dat in zijn Speculum doctrinale de Christus niet alleen geen middelpunt is, maar zelfs geen plaats het toch den
vindt. Hij stuitte
op de tegenstelling tusschen de sapientia naturalis
en de sapientia divina uit
,
en beleed natuurlijk dat de sapientia divina
de H. Schrift moest gekend, maar
logie
was voor de Schrift willen
alles theologisch te
als
in zijn
Theologische Kosmo-
zoodanig geen ratio sumciens.
maken,
ontglipte de Theologie zelve
Door hem,
en hoewel er blijkbaar een theologia naturalis, een dogmatiek, een ethiek en een kerkhistorie voor
hem bestonden
,
buiten staat
is hij
deze als een eigen groep van wetenschap te verstaan en te ordenen.
Toch had
dit
pogen van Vincentius
,
ook
al is
het blijkbaar mislukt,
hooge beteekenis. Had aanvankelijk de theologie tegenover en naast de toen nog heidensche wetenschap gestaan; had ze daarna, als hoogste wetenschap,
pen
erkend
;
de
in
de overige studiën slechts hulpwetenschap-
proef moest ook gewaagd
de Theologie zelve op te nemen. Immers,
was
,
konden
beide
,
om
deze studiën in
eerst nadat dit mislukt
weder een eigen pad kiezen
zijds de profane studiën haar zelfstandigheid
.
doordien eener-
herwonnen
in het
Hu-
manisme en anderzijds de Theologie als zelfstandige wetenschap optrad in de Reformatie. Tot zoolang konden de heilige en profane studiën
slechts
Scholastiek.
in
mechanisch
verband
gezet,
en
dit
deed
de
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's