GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vrouwen uit de Heilige Schrift - pagina 231

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrouwen uit de Heilige Schrift - pagina 231

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Maar armen, Israël

in oude tijden was dit heel anders. Teederheid jegens de denk maar aan den armen Lazarus, kende men zelfs onder toen lang niet zoo meer als in de dagen van Salomo. En

onder de heidenen stond het nog veel boozer. Het eerst is dan ook in Jeruzalem, door de machtige werking van Christus' geest, de echte, eigenlijke liefdesdrang, om mild en ruim en van harte voor de armen te zorgen, doorgebroken. En waar dit te Jeruzalem in het algemeen plaats greep, was het te Joppe, vlak bij Jeruzalem, dat deze edele barmhai-tigheid nog den teederder vorm van persoonlijke verzorging, ook door de zorge voor kleeding, aannam en die meer bijzondere vorm blonk het eerst in Thabitha.

Wat

Thabitha voor de armen deed was terugslag op het woord In die dagen zal ik tot u zeggen Ik ben naakt geweest en gij hebt mij gekleed. Niet dus uit Thabitha, maar uit Jezus' woord is deze beweging der liefde uitgegaan, die nu reeds achttien eeuwen lang zooveel duizenden behoeftigen in de zorge voor hun kleeding hielp. Hij, uw Jezus is het, die door den wonderen Goddelijken invloed, die van heel zijn persoon, en met name van zijn Kruis, in de harten uitstraalde, het menschelijk hart ook tot deze barm-

van Jezus

:

:

hartigheid bewogen heeft. Zijn eigen gewaad heeft Hij zich van het lichaam laten nemen, en naakt en uitgetogen heeft Hij aan het kruishout gehangen, niet enkel opdat Hij zich met het kleed zijner gerechtigheid zou dekken, maar ook opdat Hij de naakten en in lompen omdolenden kleeden zou met menschelijk gewaad. De opwekking van Thabitha uit de dooden erlangt in dit verband dan ook de beteekenis, dat de Heere door dit aangrijpende wonder zijn (loddelijk zegel gezet heeft op deze teederder armverzorging, gelijk ze door Thabitha is ingewijd. Thabitha leefde blijkbaar voor deze echt- Christelijke philantropie. Ze stelde er haar middelen beschikbaar voor. En ook, ze gaf niet maar nu en dan iets weg, maar ze wijdde aan dezen heerlijken arbeid haar levenskracht, want er staat, dat ze vol was van goede werken en aalmoezen, die ze deed.

Haar krankheid en haar sterven maakte in de schoone havenstad dan ook blijkbaar sensatie. Vooral in zulk een havenstad had men

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898

Abraham Kuyper Collection | 264 Pagina's

Vrouwen uit de Heilige Schrift - pagina 231

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898

Abraham Kuyper Collection | 264 Pagina's