GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vrouwen uit de Heilige Schrift - pagina 250

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrouwen uit de Heilige Schrift - pagina 250

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

!

zeldzame

welsprekendheid,

religie

die

wel door Johannes-jongeren op den

was voorbereid, maar de kern en het nog nooit gevat had.

Christus

pit der Christelijke

Toch sprak die Apollos eens tot de gemeente, die Priscilla te Efeze in haar eigen huis had. Zoo hoorde ze hem. En toen ze nu merkte, hoe bitter die goede Apollos nog in de war was, ging ze geen kwaad van hem spreken, maar nam hem bij zich, en , leidde hem den weg Gods bescheidenlijker uit." Zoo althans staat er in onze overzetting, maar ongelukkig met een Nederlandsch woord, dat in de 17de eeuw iets heel anders beduidde dan thans. „Bescheidenlijker" wil nu zeggen, op een nederige, beleefde, niet opgeblazen, en niet hooge manier. Maar onze Staten-overzetters bedoelden met dit bescheidenlijker, wat wij onderscheidenlijk noemen, d. i. nauirkeurig, j^recies en op juiste wijze. Ai^ollos had de klok hooren luiden, maar hij wist niet waar de klepel hing. Hij had zoo vage begrippen nog en verliep zich in gemeenplaatsen en groote woorden. En daarom voelde Priscilla terstond, dat er geen kracht in zat, ja dat er allerlei ketterij uit hem opkwam. En toen heeft die degelijke vrouw, blijkbaar op een oogenblik dat er geen leeraar was, dien Apollos heel de zaak der Christelijke religie eens precies uitgelegd, en hem het groote stuk der rechtvaardigmaking door het geloof eens recht helder doen verstaan.

Nu

zulk eene Priscilla in elke gemeente waar ze woont, een en het ware wel te wenschen, dat we in alle groote gemeenten op tien, twintig zulke Priscilla's wijzen konden. Priscilla staat toch in Gods Woord vermeld als een getuige aan Gods kerk, dat ook de vrouw, ja, ook de gehuwde vrouw in Gods kerk nog een andere roeping heeft, dan om op te gaan in heur dagelijksche beslommering of in den Dorkas-arbeid. Ook de vrouw moet gelooven, en dat geloof moet ook bij de vrouw in kennisse der waarheid kracht zoeken. O, hoeveel jongelingen zouden niet behouden zijn, indien hun moeder voor hen een Priscilla ware geweest Want dat juist is de kracht van zulke Priscilla's ze zijn thuis in de waarheid, en zoo helder weten ze u die voor te stellen. Maar bovendien hebben ze dat innemend teedere van de vrouwelijke bekoring, die ge in den man altoos mist. Priscilla keerde later naar Rome terug. Naar de traditie zegt, is ze als martelaresse voor den naam des Heeren gestorven. Doch al mist dit bericht zekerheid, een getuige des Heeren is ze zeer zeker want heel haar leven was na haar bekeering één opoffegeweest ring van zich zelve en één toewijding van al haar talent aan de zake is

kracht,

:

;

van Christus.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898

Abraham Kuyper Collection | 264 Pagina's

Vrouwen uit de Heilige Schrift - pagina 250

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898

Abraham Kuyper Collection | 264 Pagina's