GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Van het kerkelijk ambt - pagina 27

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Van het kerkelijk ambt - pagina 27

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Gereformeerde Stemmen.

In welken zin, Jezus

6.

zijne

Houd nu

vast,

ambten op aarde onder menschen voor Kerk heeft ingesteld.

Om

zijn residentie niet op den hemel. Hij zelf rechtstreeks heel de kerk in den hemel regeerend. En eer hij opvoer, zijn wil schriftelijk op aarde achtergelaten, ons aanwijzende, hoe de kerk te leven en te werken heeft, om hem onderdanig en haar

onze aanklevende zonde

maar

in

souvereinen Koning gehoorzaam te

Koning, dat ze voor Niet,

hem om.

liet

hij zijn

krachten des eeuwigen levens en de kerk bloeit. Zet daarentegen de kerk dat Woord, openlijk of

alleen.

Eigen willigheid, eigendunkelijkheid, eigenzinnigheid

hier uitgesloten.

is

Kan

den

hier niet

en

onlosmakelijk sadm.

„onderdaan

zijn"

hij

zijn

Geest

te

of drie in zijn Naam tezamen hun midden." Mits men maar dat in Jezus' Naam samen zijn,

Naam

zijn,

als

dat

men hem in God over

door

met ons

alle

de dagen

we

gers en discipelen

aan

zijn,

d.

i.

de kerk. En elke richting den gekruisten Verlosser

en nochtans heilige

zijn

We het

zeggen

Woord

tot

zijn

Geenszins.

rust.

Woord

Integendeel

op wilkeur

zijn

we

vast

overtuigd, dat zijn verordeningen desaangaande

haar dieperen grond vinden in den aard van onze menschelijke natuur, gelijk God de Heere die

in

de schepping bepaald heeft.

in

de kerk, prediken, speelt

om

zich te vergapen aan een onwaarachtigen schijn.

kerkinrichting te volgen, niet ge-

in ons inzicht aangaande de behoeften, onze natuur voortvloeien, maar eeniglijk in den wil van onzen Koning. Er geldt hier geen na/uurrecht, maar alleen is

die uit

een Tiet

te

Woord durft aanranden,

dat de kerkinrichting, die

ingestelde

aan de

woorden en verlokt de gemeente

niet,

schetst, in Jezus zelf

ons

zijn leerjon-

ons onvoorwaardeliik onderwerpen. Aan dat Woord hangt dus het éen en die zegt,

die elkaar uitsluiten.

grond

voleinding der wereld," mits

vormen twee begrippen,

zijn

gesteld Souverein eere. is

bestaan.

Daar het ons echter niet vergund is, desaangaande met zekerheid te spreken, zeggen we, dat onze gehoudenheid om de door Jezus

in

koninklijken

met

wederom niet aan de onderdanen, maar aan den Koning ter beslissing. Hij heeft hierover te zeggen. Hij heeft dit te bepalen. Hij beeft dit uit te maken. Hij

intusschen

der

versta,

in

zijn neergelegd,

„eigenwilligheid"

beduidt: Zóo samen

al

zouden er nooit menschenhanden

Immers,

„Waar twee

„Hij

zijn ontstaan,

hemelrijks in

des

heirscharen.

verbinden.

wel

ambten

kelijke

meer terug en de kerk gaat kwijnen.

Woord de werking van

is

van andere menschen. Ware dit zoo, dan zouden er nimmer ker-

Heere

Zonder den Geest nut het Woord niet, omdat Woord van den Koning is en verachting van den Koning den Geest uitbant. Maar ook zonder het Woord werkt de Geest niet, omdat het den Koning beliefd heeft, aan

zijn,

geweest, zonder tusschenkomst van den dienst

van

onze Koning zijn

het

dat

eenvoudig elk

gevloekt

trekt

Woord en Geest hooren 't

ingericht, dat

der kerk daarmee voor zichzelf bezig ware

Is

dan

bedektelijk, ter zijde, al

Woord zóo had lid

en kerkregeering ooit sprake zijn geweest. Of dit zoo dan wel anders zijn zal, staat

over. Neen, dat niet,

genade

beschouwd, niet

Woord te werken buiten

Woord

kerk nu aan zichzelf maar wel zoo, dat hij de inwerkingen van zijn Geest gebonden heeft aan het recht gebruik van dit zijn Woord. Doet de kerk naar het Woord dit eischt, dan werken de Als

zichzelf

buige, en

dit zijn

dit

op

het,

en zou er nooit van prediking noch van bediening der sacramenten, noch van bediening der barmhartigheid, noch van tucht

zal.

om nu met

ware

onmogelijk geweest, dat onzen Koning dit zijn

sleutelen

zijn.

Zoo ligt dus de Heilige Schrift in het midden der kerk op aarde, met den eisch van onzen daarnaar leven

Nu

wat we vonden; Jezus Koning

over heel de kerk in hemel en op aarde. aarde,

25

s/ellig recht;

te

kennen

uit zijn instelling

en ordinantie.

De opmerking van Roomsche

zijde

gemaakt,

de alomtegenwoordigheid van Jezus' genade, majesteit en geest de noodzakelijkheid van hoogere hiërarchische besturen uitsluit, dan tevens daardoor de plaatselijke ambten zijn uitgesloten, houdt geen steek. dat, indien

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898

Abraham Kuyper Collection | 52 Pagina's

Van het kerkelijk ambt - pagina 27

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898

Abraham Kuyper Collection | 52 Pagina's