GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vrouwen uit de Heilige Schrift - pagina 142

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrouwen uit de Heilige Schrift - pagina 142

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

130

DE SUNAMITISCHE.

Tweeërlei ooi'zaak werkt hiertoe meestal saam. Vooreerst het omuisfeit, dat sommige jongedochters in karakter veel sterker ontzijn dan de jonge mannen van haar leeftijd. Dit maakt dan, dat ze in de jonge mannen van haar jaren niet genoeg den man zien, niet genoeg tot hem kunnen opzien; en daardoor niet die innerlijke gewaarwording voor hem kunnen hebben, die de vrouw haar minderheid beseffen doet. En hiermede paart zich dan gewoonlijk deze andere trek, dat ze in den man meer het vaderlijke dan het mannelijke zoeken, en dientengevolge door iemand van hooge jaren sterker geïmpressioneerd worden.

kenbaar wikkeld

vrouw nu

ook de Sunamitische te zijn geweest. in haar die hoogere veerkracht, die maakt dat zij alles bedisselt. En toch ook van den anderen kant die neiging, om zich sterk te hechten aan een man, tegen wien ze als haar vader kan opzien. Dit laatste komt uit èn in haar huwelijk met een man op jaren, èn in haar zoeken van den bedaagden Elisa. Ze is wel een vrouw, die des noods alleen door de wereld zou kunnen komen, maar toch blijft ze vrouw en heeft daarom de behoefte, om aan een Elisa haar vertrouwen te schenken. En niet minder komt in de historie haar vrouwelijke veerkracht uit want zij is het die alles doet en beschikt. Zij lokt Elisa in huis. Zij bedenkt het plan om een profeten-kamertje voor hem te bouwen. Zij zorgt voor het kranke kind. En als haar kind gestorven is, geeft zij aan haar innerlijken geloofsdrang toe, en rijdt naar Carmel, en rust niet eer Elisa meê is gekomen, en haar kind weer leeft. Opmerkelijk is het dan ook, hoe in zulk eene vrouw de trek, om een moederlijke zorg voor heel haar omgeving te zijn, zich vereenigt met de schier dochterlijke neiging, om op een oud man als Zulk

Want

een

eenerzijds

blijkt

merkt ge ook

;

Elisa te leunen.

Want

wel blijft ze op haar plaats, en vraagt ze in alles het vergoedkeuring van haar man, maar toch is het, alsof in dit

lof en de

gezin

te

Sunem

de

man

maar

er

bijloopt, en de

vrouw de

alver-

zorgende moeder is. Als een moeder zorgt ze voor Elisa, dat de oude profeet behooi'lijk te Sunem overnachten kan. Als een moeder was ze in Sunem „Ik woon in het midden mijns volks." geliefd, zoodat ze zeggen kon En toen deze energieke vrouw met haar alverzorgend moederhart voor Elisa moest uitspreken, wat haar diepste wensch en bede was, :

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898

Abraham Kuyper Collection | 264 Pagina's

Vrouwen uit de Heilige Schrift - pagina 142

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898

Abraham Kuyper Collection | 264 Pagina's