GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Van het kerkelijk ambt - pagina 40

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Van het kerkelijk ambt - pagina 40

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Gereformeerde Stemmen.

38

Een volkskerk

of landskerk kunt ge nooit de eenheid van het Lichaam van Chris-

uit

tus

want

afleiden,

is

onder

is

iniernaiionaall

dit

Voor een landskerk anders aan

van

Lichaam des Heeren

volken en natiën één.

alle

werking

niets

rechtsbedeeling in

en

het

andere land u

met

de

kerken

eene

is

de kerken buitenaf,

en dat de onderscheiden het

kerk

de saam-

buitenlands

en

taaiverscheidenheid rechtsbedeeling

natuurlijk niet, dat deze

deze

onder

niet

's

verschillende

Heeren

bestel

maar toch voelt ieder, dat ze niet in het Lichaam des Heeren liggen en nooit uit dat Lichaam als zoodanig voortvloeien. De rechtsbedeeling, zoo van Nederland als van staan,

Duitschland en

België,

is

tijdelijk

en gaat

Genadeverbond maar uit het natuurlijk leven; en heeft alzoo met het wezen van de kerk niets van doen. En slechts inzooverre de Heere zijn kerk uit de schepping opbrengt, en om der zonde wil deze schakeeringen in de schepping zijn opgekomen, is na het gebeurde bij Babels torenbouw het Lichaam van Christus in zijn openbaringen aan deze belemmeringen en beperkingen is

niet uit het

onderworpen.

En

dit nu, dat

deze hindernissen en

split-

Lichaam van Christus voortkwamen, maar dat het Lichaam van singen

niet

Christus

worpen

in

uit

het

zijn

openbaring

er aan onder-

maakt hier al het verschil. Nu toch is en blijft het Lichaam van Christus één. Eén dus de band en geestelijke betrekking waarin alle kerken, waar zich die ook openbaren, in haar ééne Hoofd, tot elkaêr staan. En rust eveneens op alle kerken de plicht, om ook in haar uitwendig kleed die is,

eenheid zeer, dat

dit juist

zoeken. Maar volgt hieruit evendeze plicht nooit verder gaan kan of

te

mag, dan de veiligheid en gaafheid en ongeschondenheid van hei geestelijk karakter der kerk gedoogt.

Elke plaatselijke

is

essentieel,

d.

i.

krachtens haar wezen, zoo ze een ware kerke Christi is, vanzelf en zonder iets te doen, één

met het Lichaam van Christus

in alle plaatsen.

Elke kerk van Christus moei, zoover kracht en nagebuurdheid dit toelaten, correspondentie der

liefde

zoeken

met andere kerken van

geestelijk

zoover

moet,

ze

kan

ze

correspondentie van

blijkt,

en dit

ambt en

oefenen.

Ze moet

dit

doen, niet omdat het zoo nuttig

en gemakkelijk is, maar omdat de Heere het alzoo gebiedt. Jttre divinol Ze moet dat doen, niet omdat dit de liefde profijtelijk

maar omdat ze door anders

streelt,

te

handelen

zondigt.

Ze moet het doen, niet omdat ze de geeseenheid van het Lichaam van Christus wil uitbrengen, maar omdat het naar goddelijk recht niet anders mag. En slechts dan is ze hiervan ontslagen, en

telijke

haar

slaat

plicht

zelfs in het

tegendeel om,

Woord

correspondentie tegen Gods

als zulke

ingaat en een correspondentie van leugen wordt

van menschelijke heerschappij.

ter oprichting

Zegt dus de hierarchale

van

éénheid

er

man

kerken

de

:

„Altoos moet

in

het Bestuur

en zegt de Tndependentist:

zijn";

„Dit hoeft

onzen vrijen wil"; dan getuigt de Calvinist, dat eenheid de eisch is, en

nooit

aan

staat

maar een

eisch, die

dat Christus

door dezen anderen eisch,

alleen eere in zijn

Kerk

hebbe,

wordt beperkt.

Op

goddelijk en op menschelijk recht

het hier

De

komt

maar aan. ziet in de combinatie dan bepaling van mensche-

Tndependentist

van kerken

niets

lijk recht.

De

Hiërarch eischt de erkenning, dat het

goddelijk

recht

maar dienstbaar gemaakt

is,

aan menschelijke hoogheid. De Calvinist daarentegen erkent ten volle dat mits

het goddelijk recht hier den eisch niet

vergeten

worde dat de

eere

stelt,

Gods

dien eisch beperkt.

Hoe kerk

hetzelfde

met de overige kerken zoeken en

bestuur

en

En nu beweren we

voorbij;

En ook mogelijk

bijna

ondoenlijk maakt.

van

die

als

Lichaam zijn. Ze moet de correspondentie des tijdens en des mededoogens kennen, omdat de pijn van één enkel lid heel het Lichaam door de zenuwen krimpen doet.

voeren, dan dat het verschil

te

u scheidt van

taal

volkskerk

of

De

Christus,

kwaad

streng onze Gereformeerden tegen het

van

het

gewaakt

Independentisme

dan in hun meerdere vergaderingen. Drieerlei standpunt kan hier worden ingenomen. hebben, komt

in

niets treffender uit,

Vooreerst dat der Independenten, die zeg-

gen:

„Elke kerk in

zichzelve

is

compleet

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898

Abraham Kuyper Collection | 52 Pagina's

Van het kerkelijk ambt - pagina 40

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898

Abraham Kuyper Collection | 52 Pagina's