GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vrouwen uit de Heilige Schrift - pagina 186

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrouwen uit de Heilige Schrift - pagina 186

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

174

SALOME.

maar na alleen uit die heengaat Openbai-ingen op Pathmos geroepen te zijn.

laatste

;

alle

apostelen tot de

Salome was een visschersvrouw van de kust van Genesaretli's meer. Haar man, Zebedeüs, had scheepkens en netten en toen Jezus langs het strand kwam en Jotinnes en Jacobus opriep, waren Salome's toen reeds volwassen zonen bezig, om met hun vader de ;

netten te boeten. Salome's ongedachte

was dus groot. Als uw eerzucht gegaan, dan om aan uw kinderen een pinkje met wat netten na te laten, en ge ziet dan plotseling uw zoons geroepen, om rang te nemen onder de apostelen van dien Koning, aan wien alle macht in hemel en op aarde staat gegeven te worden, loopt het moederhart dan niet gevaar uit zijn evenwicht gerukt te worden en te zondigen door overspannen verwachting? De sage zegt, dat Salome een kind van Jozef uit eerste huwelijk was, en poogt haar op die wijs met het gezin van Maria in aanraking te brengen. Een andere sage laat haar uit Zacharias' geslacht zijn. En in zooverre ligt hierin een element van waarheid, als Joannes en Jacobus natuurlijk reeds vooraf met Jezus bekend moeten geweest zijn, om zoo opeens, toen Jezus hen riep, hun vader en het schip en de netten te verlaten, en Jezus te volgen. Toch is het niet de bloedverwantschap waarop het hier aankomt, maar wel de verwantschap in den geest; en dus mag veel meer verondersteld, dat ook Zebedeüs' familie naar Joannes bij den Jor daan gegaan is, en dat op die wijs vader, moeder en zonen op het overgaan in Jezus' gemeenschap waren voorbereid. Immers, als de beide zonen op stel en sprong Jezus nagaan, spreekt Zebedeüs niet tegen en Salome, wel verre van haar zonen van Jezus terug te roepen, trekt veeleer later ook zelve met Jezus op volgt Hem bij de andere vrouwen en als Jezus van het kruis is afgenomen, is ook Salome onder de vrouwen, die voor het lichaam van Jezus lijnwaad en kruiden bijeenbi'engen.

jarenlang niet verder

verheffing

is

;

;

;

eenige zonde, die van haar staat opgeteekend, is haar dan ook discipelen gemeen. Ze zag in Jezus wel den Messias, maar dien Messias kon ze nog niet afscheiden van Israëls aardsche glorie. Ze was nog wat wij zouden noemen Chiliast, en verstond het nog

De

met de

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898

Abraham Kuyper Collection | 264 Pagina's

Vrouwen uit de Heilige Schrift - pagina 186

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898

Abraham Kuyper Collection | 264 Pagina's