GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Van het kerkelijk ambt - pagina 42

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Van het kerkelijk ambt - pagina 42

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Gereformeerde Stemmen.

4» Feitelijk

dus op

is

deze

naast en

wijs

boven de kerken een geheel hiërarchisch kader dat

opgesteld,

macht aan

rechtsprekende

zelfs

en

de hoogste wetgevende,

grief,

dat

macht

besturende

nu hebben

Hiertegen ernstige

zich/.elf ontleent,

.

en in de Synode

de

onzerzijds

wij

deze

heel

bezit.

eiken

opstal

Deze vijf saam zouden dan geen hoogere, maar alleen een meerdere vergadering vormen, dat wil zeggen een vergadering van meerdere kerken saam. Niet een vergadering, die meerder was dan waarin meerdere kerken saam vereenigd waren.

Zoolang

grondslag mist, en in niets leidt

geestelijken

de

tot het doel.

Doel zou

kerkeraad, maar alleen een vergadering,

een

tegenover het Independen-

zijn,

tisme,

de

eenheid

der

ginsel

te

bewaren.

En

kerk

althans in be-

komt

hier

zie,

niets

Rome dan

maar al

kon

ging,

nu

kerken

getal

dit

dertig

niet

boven

men nog saamkomen,

en lagen de steden dan sprak het vanzelf, dat

liep het al hooger,

verder

men

uiteen,

een

door

slechts

paar afgevaardigden

hooge doel na te jagen. In Romes hiërarchie zit systeem. Ze heeft een geestelijken ondergrond. Ze beweert althans de representatie

saam kon komen, en dat het, toen het getal kerken honderden en duizenden beliep, noodig werd een uittreksel uit de verschillende keiken te maken, opdat vergaderen mogelijk

der

zou

van. Duizendmaal beter weet

wezenlijke,

echte

dit

van Christus

kerk

te

Maar bij uw wereldsche hiërarchie is van zweem noch spoor te ontdekken beweert niets en bedoelt

om

u

zijn.

Maar hoe

wezen.

niet aan.

Ze

pm

genootschappelijk

een

houden

en

u koud. Al

laat

toe

te

niet.

uw

boven zelven

doel

is

maar,

saam

de

te

stoffelijke

voordeelen ervan u niet ontgaan.

Ge schermt met uw .volkskerk", wat, in uw zin opgevat, de vernietiging zelve van ,

de kerk van Christus is. Er is aan u niets, wat door schoonheid bekoren kan niets, wat geestdrift wekt ; ge

beginsel er

bleef

nooit iets

de kerken was, maar dat de kerken saamkwamen, vertegenwoordigd in heur

En

dit nu is zuiver. Heel de kerk van Christus bestaat uit de kerken. Alleen die kerken moeten saamkomen. Zoolang ze saam zijn, hebben zij geestelijk gezag over de dingen, die des Geeftes zijn, want ze zijn saam in het ambt en bezig in

het huis des Heeren.

Maar gaan

ze uiteen, dan bestaan er ook dan kerken, en heett niemand iets zeggen, dan wie er opdracht toe kreeg

mist elk ideaal.

weer

Kopte van een Fransch administratief kader ware misschien nog juister karakteriseering van uw onschoone verschijning, dan de altoos

en zoolang

titel

gerepre-

getal

het

afgevaardigden.

;

nog een denkbeeld vertegenwoordigende yan hiërarchie.

ook het

wierd,

hierdoor één en hetzelfde, dat

bekreunt

geheel dat

zien,

Gij

groot

kerken

senteerde

Ze gaat u

niets. Gij

de kerk van Christus

hier-

te

niets

En

die opdracht uitvoert.

hij

nu herkent

hierbij

ge

hemelsbreed verschil tusschen

Gereformeerd

ons

en

terstond

het

alle hiërarchie

van regeering

stelsel

der kerk.

En vraagt men, hoe wij dan het gevaar van deze hiërarchie ontkomen, zonder in de omarming van het Independentisme terug te vallen, zie dan hier ons antwoord. Als

alle

Christenen

woonden, zou één

er

in

slechts

kerkeraad

één

één

saam-

stad

kerk

en

dus

en noch van een classe noch van een synode viel sprake. Indien alle Christenen in vier of vijf

slechts

steden lagen,

raden

leefden,

die tamelijk dicht bij elkaér

zouden er zijn,

wezen,

vijf

kerken en

vijf

kerke-

maar zouden nu en dan deze vijf om saam

kerkeraden saam moeten vergaderen, af te

doen wat

te belijden.

allen aanging en aller

eenheid

Als

de hiërarchie de

classis

saamroept,

is

hoofdzaak en eenig doel, leden voor de besturen te benoemen. Al het andere is een doekje voor bloeden.

het

Louter

vieze vazen.

eens die leden voor de besturen

kunnen de broederen Immers, is

het

om

te

die leden

doen.

veilig

Als maar

benoemd

zijn,

naar huis gaan.

van dat bestuur alleen

Als die er maar eens

zijn,

zullen die het wel verder klaar spelen.

Daarentegen, als een Gereformeerde classis saamkomt, komt die saam niet om besturen te benoemen, maar om de zaken zelve te

behandelen deelen.

een

En

classis

en zoo

Woord te beoorkomen er uit zulk

naar Gods weinig

bestuursleden voort, dat zelfs de

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898

Abraham Kuyper Collection | 52 Pagina's

Van het kerkelijk ambt - pagina 42

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898

Abraham Kuyper Collection | 52 Pagina's