GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Van het kerkelijk ambt - pagina 31

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Van het kerkelijk ambt - pagina 31

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Gereformeerde Stemmen. leeraar of herder of ouderling of diaken.

zij

Dit

nog

alles is

En

de aanwijzing.

slechts

daarop volgt eerst de aanstelling namens den

Koning der

kerk, in verband

met de belofte het midden der

of eed van trouw, die hij in gemeente aan den Koning doen moet.

Zoo zijn dan de instelling en de aansteldaden van den Koning als Middelaar. Maar, als het nu toekomt aan de bediening van deze ambten, zoo wordt dit anders, en treedt het derde moment in, waarop we wezen. En dan ontvangt de leeraar zijn last, niet van den Koning, maar van den Middelaar als Profeet ; de herder z\\n last niet van den ling

Dat er

7.

Summierlijk kan gezegd,

in

de ambten van het drie-

voudig ambt Christi.

De

Christus

bewerkt

De

Leeraars.

en

als

zoodanig

kerk door het orgaan der

Christus

zoodanig regeert

is

zijn

hij

Koning, en

als

kerk door het or-

gaan der Opzieners. De Christus is Priester, en als zoodanig oefent hij ook zijn kerk in priesterlijke barmhartigheid door het ambt der Diakenen.

Deze onderscheiding

is

duidelijk en door-

en geeft een geheel anderen blik op

zichtig,

het kerkelijk leven dan zoo het leeraarsambt als

het eenig wezenlijke wordt genomen, en

het

ouderlingschap

en

diaconaat als

soms zeer lastige aanhangsels worden geduld.

tollige,

Toch

is

men

er

de Grieksche, en

nu

de Roomsche, én bij de Luthersche, en zelfs

de Episcopaalsche kerk, wat men noemt een raad der kerke, waarin deze ambten saamwerken; is het opzienerschap in een priesterschap

ondergegaan;

en

het

Diaconaat geheel veranderd van karakter.

Men eigenlijk

óf een

Diaconaat

daardoor

juist

bij

amb-

is bij

hiërarchische «/ifformatie

der kerken, principieel altoos het Koningsambt

van den Messias het aangerand

eerst

en het smadelijkst

is.

onderpriesters optreden, óf een soort ledigen slechts dient ter verrijking

die

titel,

van de

als

diakenen,

armverzorging, maar die

als

den vorm van liefdebroeders. den Schriftuurlijken zin, als mannen die aangesteld zijn, om de Tafelen en van die Tafelen des Heeren de barmhartigheid aan zijn nooddruftigen te bedienen, vindt men bijna alleen in de Gereformeerde kerken, die ook hierin de zuiverheid van de Schrift het meest nabij komen. Even droef staat het geschapen met het diaconaat

in

Diakenen

in

Opzienerschap.

Opzieners of ouderlingen,

de gemeente gekozen,

om met

leeraren het opzicht over de

uit

en naast de

kudde

te

hebben,

leeraars

eigenlijk

en

ook de Luthersche kerk.

Er

wel enkele Luthersche kerken, waar de

nog in zwang zijn, maar anderen zin, dan wij aan

oudsten

of Aelteste

toch

gansch

in

het woord Opziener hechten, in veel kleineren getale,

en van veel minder invloed.

zoover thans

in

Pruisen

En

voor-

het leekeneleroent

weer sterker op den voorgrond treedt, draagt het meer een constitutioneel en karakter,

te als

om

de

volksrechten

parlementair

tegenover de

d. i. den leeraarsstand, dan dat het op zou treden orgaan van het Middelaarsambt van den

kerkelijke

vindt in de meeste dier kerken geen

soort

En

af.

en speciaal

telijke,

zijn

bij

soort

Koning

als

noch

bij

bij

;

hoog-

bijna altoos in Christus' kerk

nog ontbreekt én

als Koning ; en de diaken zijn van den Middelaar als Priester. Alle vier soorten van ambtsdragers hebben dus, naar gelang hun ambt is, onderscheidenlijk met den Middelaar als Profeet, Priester of Koning te doen maar komt het nu op hun instelling en aanstelling aan, dan hangen ze alle vier uitsluitend van den Middelaar

Middelaar

last

kent noch de Roomsche, noch de Grieksche,

drievoudig ambt ingegaan; en

dit

Profeet van den

over-

stens bij

tegen

als

last

hiërarchische scala, óf eindelijk een onkerkelijk

Profeet,

is

zijn

hij

Koning, maar van den Middelaar en Priester ; de ouderling zijn

de Kerk drieërlei ambt

dat

drie zijn, als drieërlei organen

29

overheid,

verdedigen,

Christus.

Ouderlingen, gelijk wij die kennen,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898

Abraham Kuyper Collection | 52 Pagina's

Van het kerkelijk ambt - pagina 31

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898

Abraham Kuyper Collection | 52 Pagina's