Het Ministerie-Kuyper - pagina 20
PRO uit
de tot standkoming van
dit
ontwerp zullen ontstaan voor het open-
baar onderwijs, wel terdege twee dingen moeten worden onderscheiden.
om
Zoolang
financiëele redenen tal van ouders
de openbare school zenden, zullen dier
Dit
redenen,
bij
evenredig aantal kinderen de school verlaten.
een
gerechtvaardigde nadeelen.
zijn
hun kinderen naar
wegvallen van een of meer
Daarnaast staan ongerecht-
vaardigde, indien de bijzondere school een voorsprong zou krijgen. Slechts
deze laatste zouden
geven.
Was ook
achterwege
dit
in
aanleiding tot verwijt kunnen oog gehouden veel verzet ware
billijke
het
Voor het gevaar dat de bijzondere school
gebleven.
ook bij de behandeling dezer wet en hare artikelen gezorgd. Men denke aan de wachtgelden, de financiëele regeling ten opzichte der gemeente, de toelating van kinderen beneden de zes jaren, de uitoefening van andere betrekkingen door bijzondere onderwijzers, enz. Altijd was ook hier de Minister Slechts daar, waar de paedagogische zoo toeschietelijk mogelijk.
worden bevoorrecht,
onbillijk zou
zich
met
onderwijs
en
hart
hoofd,
liep,
verzette de Minister
kracht.
het
Bij
Bijzondere Scholen gevaar
der
vrijheid
is
treedt
van
drieërlei [element
Voor het
hand.
eerste
is
onze steeds krachtig opgekomen.
zoowel
als
laatste
komt men thans algemeen met klem
quaestie
van
het
de
op den voorgrond,
van vrijzinnige
hart
op
loyale
wijze
op.
zijde
Voor het
Indien nu de
naar de beginselen van
kon worden uitgevoerd, dan kan ons nationaal onderwijs een Voor hoofd en hand voelen we de quaestie van het „hart" thans. Slechts wederzijds evenveel kunnen de mannen van links, nu het op de uitvoering aankomt maar niet toegeven, al de oude wanbegrippen komen weer boven, en de oppositie staat stijf van „politiek". Onzerzijds zal dan hier het doel bereikt zijn, als alle ouders in Nederland zonder eenig financieel of ander nadeel aan den eisch der conscientie bij de opvoeding van hun kinderen zullen kunnen voldoen. Geen opheffen of leegpompen der openbare school, want zij zal er altijd moeten '89
nieuwe toekomst tegemoet gaan.
blijven
voor hen, die met „neutraal" onderwijs tevreden
het initiatief voor eigen werkzaamheid missen
Ook
geen
geestelijke
„confessionaliseering strijd
welke zijde ook.
Wat
der
natie".
zijn,
en
— een breede schare. Maar een
eerlijke
om
de volksziel zonder machtsverhouding naar
Dat
is
het doel, ook van het ontwerp-KUYPER.
de definitieve regeling
zal zijn die
16
aan dien eisch voldoet,
ik
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1905
Abraham Kuyper Collection | 44 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1905
Abraham Kuyper Collection | 44 Pagina's