GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Om de oude wereldzee - pagina 213

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Om de oude wereldzee - pagina 213

Het raadsel van den Islam - Het land der Pharao's - Soedan - De Hellenen - Sicilie - Het protectoraat van Tunis - De Algerijnsche kolonie - Marokko - Spanje - Portugal

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DE HELLENEN.

191

vragen bescherming tegen de nieuwe teelders, en de

op

regeering

handel

om

het dalen

der

aller

belang roept

De

prijzen te helpen stuiten.

evenals de scheepvaart en de scheepsbouw in Griekenland

is

In 1906 bedroeg de invoer 143^ millioen francs,

verre beneden peil.

Saam

meer dan even 180 millioen gulden en dat nog wel met een schadelijk verschil in balans van ruim 25 millioen frcs., die Griekenland aan het buitenland heeft bij te passen, behalve hetgeen het aan het buitenland voor schulddelging en rente heeft te betalen. Want wel wordt dit j aarlij ks(ihdeficit tegenover het buitenland ten deele vergoed door wat de emigranten naar het vaderland overzenden, door inkomende rente van buitenlandsche schuld en de uitvoer 118.057.

niet

door hetgeen de vele vreemdelingen, die Griekenland bezoeken, inbren-

maar toch wijzen de

gen,

Nochtans millioen

ook

er

is

statistieke cijfers

nog steeds op verarming.

den handel vooruitgang te bespeuren. Van 233

in

1900 steeg invoer en uitvoer in zes jaren

in

op 261

en het balans-deficit daalde in die jaren van 30 millioen

millioen

frcs.

op

Houdt deze vermindering van het

25.

tijds

dan kan in

deficit aan,

tien jaren tijds de balans van in- en uitvoer gelijke cijfers aanwijzen.

De scheepvaartbeweging was

1905 van 6802 schepen van bijna

in

wat binnenkwam, en van 6504 met ongeveer gelijken inhoud voor de uitgaande schepen. Voor eigen vaart daarentegen 5 millioen ton voor

stoomschepen met 209.000 ton inhoud voor een volk dat door en 550 zeilschepen van saam 167.000 ton,

bezit Griekenland slechts 198

zijn

ligging,

zijn

kustlijn en zijn vele eilanden geroepen schijnt

geheel de scheepvaart in denLevant op zich te nemen,

om

veel te lage

nog op verre na niet hebben ingehaald wat Griekenland in dit opzicht, eer de Venétianen zich op hun kusten nestelden, nog in de Middeneeuwen bezat. Ook het spoorwezen wacht nog op die

cijfers,

verdere

ontwikkeling.

Terwijl

ons

land,

dat half zoo groot

Griekenland, over 3090 kilometers spoorlijn beschikt,

wezen eerst

in

Griekenland

onlangs

is

stand gekomen.

de Turksche

de

nog

verbinding

Slaagt

men

grenzen te

doen aansluiten, dan

slechts

leeft

er

over

is

is als

het spoor,

1350 K.M. uitgebreid, en

van den Piraeus met Larissa tot in, deze lijn uit Larissa tot over

nu

brengen, en daar aan het Turksche net te

de hoop op, dat

men

hierdoor het groote

West-Europa en het Kanaal van Suez, dat thans over Marseille en Brindisi loopt, over Weenen, Belgrado, Larissa en

verkeer tusschen

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's

Om de oude wereldzee - pagina 213

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's