Om de oude wereldzee - pagina 213
Het raadsel van den Islam - Het land der Pharao's - Soedan - De Hellenen - Sicilie - Het protectoraat van Tunis - De Algerijnsche kolonie - Marokko - Spanje - Portugal
DE HELLENEN.
191
vragen bescherming tegen de nieuwe teelders, en de
op
regeering
handel
om
het dalen
der
aller
belang roept
De
prijzen te helpen stuiten.
evenals de scheepvaart en de scheepsbouw in Griekenland
is
In 1906 bedroeg de invoer 143^ millioen francs,
verre beneden peil.
Saam
meer dan even 180 millioen gulden en dat nog wel met een schadelijk verschil in balans van ruim 25 millioen frcs., die Griekenland aan het buitenland heeft bij te passen, behalve hetgeen het aan het buitenland voor schulddelging en rente heeft te betalen. Want wel wordt dit j aarlij ks(ihdeficit tegenover het buitenland ten deele vergoed door wat de emigranten naar het vaderland overzenden, door inkomende rente van buitenlandsche schuld en de uitvoer 118.057.
niet
door hetgeen de vele vreemdelingen, die Griekenland bezoeken, inbren-
maar toch wijzen de
gen,
Nochtans millioen
ook
er
is
statistieke cijfers
nog steeds op verarming.
den handel vooruitgang te bespeuren. Van 233
in
1900 steeg invoer en uitvoer in zes jaren
in
op 261
en het balans-deficit daalde in die jaren van 30 millioen
millioen
frcs.
op
Houdt deze vermindering van het
25.
tijds
dan kan in
deficit aan,
tien jaren tijds de balans van in- en uitvoer gelijke cijfers aanwijzen.
De scheepvaartbeweging was
1905 van 6802 schepen van bijna
in
wat binnenkwam, en van 6504 met ongeveer gelijken inhoud voor de uitgaande schepen. Voor eigen vaart daarentegen 5 millioen ton voor
stoomschepen met 209.000 ton inhoud voor een volk dat door en 550 zeilschepen van saam 167.000 ton,
bezit Griekenland slechts 198
—
zijn
ligging,
zijn
kustlijn en zijn vele eilanden geroepen schijnt
geheel de scheepvaart in denLevant op zich te nemen,
om
veel te lage
nog op verre na niet hebben ingehaald wat Griekenland in dit opzicht, eer de Venétianen zich op hun kusten nestelden, nog in de Middeneeuwen bezat. Ook het spoorwezen wacht nog op die
cijfers,
verdere
ontwikkeling.
Terwijl
ons
land,
dat half zoo groot
Griekenland, over 3090 kilometers spoorlijn beschikt,
wezen eerst
in
Griekenland
onlangs
is
stand gekomen.
de Turksche
de
nog
verbinding
Slaagt
men
grenzen te
doen aansluiten, dan
slechts
leeft
er
over
is
is als
het spoor,
1350 K.M. uitgebreid, en
van den Piraeus met Larissa tot in, deze lijn uit Larissa tot over
nu
brengen, en daar aan het Turksche net te
de hoop op, dat
men
hierdoor het groote
West-Europa en het Kanaal van Suez, dat thans over Marseille en Brindisi loopt, over Weenen, Belgrado, Larissa en
verkeer tusschen
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907
Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907
Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's