Om de oude wereldzee - pagina 31
I. Het Aziatisch gevaar. Rumenië. Rusland. De Zigeuners. Het Joodsche probleem. Constantinopel. Klein Azië. Syrië. Het Heilige Land.
HET AZIATISCH GEVAAR. Toen
17
meer van Gennesareth, de Opperrabijn mij, oncrer veel dankbetuiging, kwam begioeten met het oog op de vrije positie der Joden in Nederland, en de Multi, iu tegenwoordigheid van den Grieksch-orthodoxen Caimacam, mij de hand kuste, heb ik krachtiger dan ooit die slapende [eenheid van het Monotheïsme in zijn drievoudigen openbaringsvol m gevoeld. Dat het besef hiervan te loor ging, kan niet veiwondeien. Onder wie elkander het naast staan, draagt elke leven&siiijd steeds het kenmerk van de hoogste verbittering. Het Kruis van Golgotha heelt tusschen Christenen en Joden een klove gegraven, die niemand dempen kan, en de Islam heeft, door zijn bijna algeheele vernietiging van de Christelijke Kerken in Azië, Egypte, Nubië, Tunis, Algiers en Maiokko, en schier meer nog door zijn verovering van het Heilige land, een vuur van tweedracht ontstoken, dat nog brandt. Beperkt men zijn gezichtskring dan ook tot Europa en West-Azië, dan stuit ge allerwegen op diepgaande tegeustelling. Trekt ge daarentegen ook Oosten Zuid-Azië in uw gezichtskring, dan verandert dit geheel, en vindt ge in Europa, Amerika en West-Azië drie uit eenzelfden wortel gesproten agnosticisme.
te
Tibeiias, aan het
monotheïstische godsdiensten, die principieel overstaan tegen het naturalistisch, polytheïstisch
met het hart van
Zuid-Azië,
tusschen
en pantheïstisch religiewezen, dat aan Oost- en
gemeen
Afrika,
is.
De
verschillen
Azkenazim en de Sephardira onder de Joden, tusschen
de
de Chiïeten
en Suuniten
onder de Mohammedanen, en tusschen de
Grieken, Katholieken en Protestanten onder de Christenen, vallen
groote tegenstelling bijna geheel
weg
;
en
al is
bij
die
het dat het Semitisme
aan de oevers van den Tiger en den Euphraat oorspronkelijk gansch andere richting uitdreef, het Semitisch merk van oorsprong, dat aan de
drie
groote
allerminst
monotheïstische
teniet
gedaan.
Dit
religiën
kwam
gemeen
dusver
is,
wordt hierdoor
minder
uit,
omdat
Oost-Azië süep en Voor-lndië in de wereldbeweging niet meer meetelde.
De hard-gedrukte
Christenheid kende eeuwenlang geen anderen
vijand
dan den Islam.
Dschingis-khan werd door Christenkoningen
als
redder
ingeroepen,
onderhandeling.
in in
den
zelfs
de Paus trad met de Mongolen in
Het was de nood,
Halve Maan beloofde,
men men
en
willig
die
alles
deed aangrijpen.
religiestrijd bij het
wat redding van de Juist hetzelfde wat
opkomen der Reformatie
zag, toen
Nederland riep: „Liever Turksch dan Paapsch!" en Protes2
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907
Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907
Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's