GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Om de oude wereldzee - pagina 242

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Om de oude wereldzee - pagina 242

I. Het Aziatisch gevaar. Rumenië. Rusland. De Zigeuners. Het Joodsche probleem. Constantinopel. Klein Azië. Syrië. Het Heilige Land.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DE ZIGEUNERS.

220

maar

aan de gewone wereld gebonden

in niets wil hij

niet

zijn, zelfs

aan haar edelste vormen of aan wat heilige zedewet ook.

Liszt

nu

heeft reeds opgemerkt, dat vooral de muziek der Zigeuners het onbeis

om

tegelijk,

en

dwongen voertuig

gemoedsbewegingen onverzwakt over te doen trillen in oor en hart, en dat hetgeen uit hun muziek ons toespreekt, niets anders is dan de passie van het grenzenloos, nooit bevredigd, eindeloos smachtend verlangen. Een kreet van het hart, die tegen de gemaniereerde en gebroken- wereld inroept. Dit nu was oorzaak, dat vooral in de dagen van de Romantiek dit grondmotief van de Vie Bohémienne in de kunstwereld zelve een eigen aspiratie deed uitkomen, die niet alleen te Parijs, maar ook te Berlijn onder de bezieling van Ernst Theodor Amadaeus Hoffmaun, dichter, musicus en

schilder

Duitschlands

Men noemt

grootste

alle

van

acteur,

vriend

zijn

een

eigen

Ludwig Devrient, Bohème

destijds

in het leven riep.

dan ook te Berlijn met dien naam, en na HofTmann

ze

zijn

Grabbe en Wedekind haar invloedrijke zangers geworden. Ook Goethe is

een tijdlang in deze Bohème verdoold geweest. Hierbij onderscheide

men

wel.

De Vie Bohémienne

bij

het

opkomend

geslacht

is

een uit-

spatting van levenskracht, die in overmatig zelfbewustzijn en in belustheid op vrijheid en zingenot, zich een eigen paradijs schept, waaruit ze straks de harde wereld ingaat

Maar wat men

in Duitschland die

om haar

verloren jeugd te beweenen.

Bohème noemt,

is

een kleine kring van

hun verzet tegen de gewrongen en stijve maatschappij tot hun levensprincipe hebben gemaakt, en zich naast en tegenover die maatschappij een eigen, aan niets gebonden, nieuwe wereld pogen te scheppen. Voorzoover hierin nu een levend protest tegen de doodende vormen artisten, die

van het maatschappelijk

van

alle vrije

zijn

beteekenis

keurslijf

en tegen de maatschappelijke dooding

leven spreekt, kan zelfs zulk een extra-mondain leven

hebben, en meewerken

om

de maatschappij te ver-

vernieuwen; maar weg te cijferen valt

jongen

en

Bohème

altoos een gevaarlijk i-evolutionair element vertegenwoordigt,

te

niet, dat

deze

dat zich steeds aan den woelgeest uit de diepte vastklampt, en, zonder

hoogeren maatstaf aan te leggen, het voor alle spotten met hoogeren vorm en heilige zedewet opneemt, met name op sexueel gebied. Men

kan daarom zeggen, dat deze esprit bohémien en deze Bohème in de kunst feitelijk opkomt uit de botsing, die tusschen de zonde in het eigen hart en de tucht in de 'maatschappij telkens weer onvermijdelijk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's

Om de oude wereldzee - pagina 242

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's