GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Om de oude wereldzee - pagina 158

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Om de oude wereldzee - pagina 158

Het raadsel van den Islam - Het land der Pharao's - Soedan - De Hellenen - Sicilie - Het protectoraat van Tunis - De Algerijnsche kolonie - Marokko - Spanje - Portugal

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

SOEDAN.

138

de afsluiting elk

zij,

het zand stuift toch door de onmerkbare reten, en

half uur gaat een Nubiör

gedrongen zand van bed,

den trein

is

met

stoel

en

dan ook verre van

om

zijn stoffer rond,

tafel af te vegen.

fi'isch,

het binnen-

De atmosfeer in

en het was een verademing

Aboe-Haramed voor een half uur den trein verlaten konden, en ons weer bij de Nijl bevonden. Van Wadi-Halfa loopt

toen wij

bij

de spoorlijn regelrecht dwars door de woestijn, en komt eerst

Aboe-Hammed weer aan den loop van den Die

aanleg

Nijl,

de zij

Nijl

uit,

om

bij

van daar tot Khartoem

het ook op zekeren afstand, te volgen.

dwars door de woestijn

om

genomen,

is

de geweldige

bocht af te snijden, die de Nijl naar den kant van Kordofan maakt.

Van Aboe-Hammed

af daarentegen loopt de Nijl weer tamelijk recht

door, en houdt de trein de richting van zijn oever.

het

Van daar ging

tweehonderd kilometer naar het station Berber, waar de ver-

binding met Suakim voor de karavanen verderop bereikten

we

we nog

toen hadden

Nog tweehonderd K.M.

is.

het station Gebel Gerri

slechts

80 kilometer tot

bij

de 6e cataract, en

Halfaijé, het terminus-

aan den oostkant van de Nijl voor Khartoem. Op het midden van den langen tocht was het bad-station wel in aanbouw, maar nog niet gereed. De bedoeling ervan is, dat de reizigers een half uur uit zouden kunnen stappen, om in een lange reeks badkamers, in alle haast, een koel bad te nemen; wel een bewijs dat de Directie zelve van het vermoeiende van de lange reis overtuigd is. Toch ondervond ik die vermoeienis op de reis terug nog in sterker mate. Ik kon, daar er slechts twee treinen per week station

meer dan anderhalven dag te Khartoem was na den langen tocht zeer inspannend. En toch moest ik toen den volgenden dag te 4 uur reeds weer naar Wadi-Halfa afrijden, om nogmaals den tocht van 26 uur sporens door

heen en terug blijven.

rijden, niet

Dat korte

verblijf

het heete woestijnzand te ondernemen.

Te Khartoem werd

ik zeer hupsch ontvangen.

Lord Cromer had voor

mij geschreven aan den Sirdar, die mij aan het station door zijn adjudant

en in een roeiboot naar mijn

liet afhalen,

Nijl, begeleiden.

waarop men gezelschap,

om

wat

hotel,

aan de overzij van den

Dit hotel was zóó zóó, maar voor den verren afstand,

zich

bevond, toch redelijk.

Alle reizigers, geen groot

trokken zich voor eenige uren in hun vertrekken terug,

te rusten, en

's

middags ging ik mijn opwachting maken

bij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's

Om de oude wereldzee - pagina 158

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's