Om de oude wereldzee - pagina 199
Het raadsel van den Islam - Het land der Pharao's - Soedan - De Hellenen - Sicilie - Het protectoraat van Tunis - De Algerijnsche kolonie - Marokko - Spanje - Portugal
DE HELLENEN. feitelijk
bloei
in
is
177
en in deze driekwart eeuw reeds tot hoogen gekomen. Niet, zoo ge het vergelijkt met wat de lagere school bestond,
niet
West-Europa
is
geworden
zuiden van Europa nooit
—
een maatstaf die voor een land in het
mag worden aangelegd
—
maar wel zoo ge Oriekenland in dit opzicht vergelijkt met de Staten die er rondom opgaven van 1901 bestonden er toen reeds 3528 volksscholen voor jongens en 526 voor meisjes, saam bevolkt door bijna 200,000 liggen. Volgens de
en met een staf van 2040 leeraren, 745 onderwijzeressen
leerlingen
en 686 zoo
helpers.
Het Analphabetisme, voorheen ook
neemt dan ook van jaar tot jaar
sterk,
en
af,
zelfs tot in
uithoeken begint de volksschool door te dringen.
afgelegenste
erfgenaam van een classiek volk, dat aan Em-opa ontwikkeling schonk, voelt
wegen het
in Griekenland
al
wat Griek
is
de Als
zijn intellectueele
zijn roeping,
om
aller-
van hoogere ontwikkeling weer op denkandelaar te •ontsteken, en daar de Grieksche jeugd noch met loomheid noch met dofheid tobt, maar schrander van aanleg is, snel vat, gemakkelijk licht
doordenkt en sterk van geheugen
onder
Het
alle
is,
draagt het gegeven onderwijs,
rangen en standen der maatschappij, gewenschte vrucht.
bezwaar voor goed
ernstigste
classicaal onderricht ligt in het
sterk overdreven individualisme van den Griek. classieke
tijden
komt gedurig
die voor de verdere is.
Het
treft
ieder
in botsing
Deze erfenis
uit
de
met den gemeenschapszin
opbouwing van den Griekschen Staat onmisbaar die
Griekenland bereist,
hoe er
alle respect
van den mindere voor zijn meerdere ontbreekt. Het individualisme heeft de inbeelding van de gelijkheid aller burgers al te zeer gevoed. Zé\is de domste acht dat hij evengoed tot oordeelen in staat is als de kundigste geleerde.
En moge
Nooit wil de één voor den ander onderdoen.
nu al bij de minderbedeelden een sterke prikkel zijn •om op te werken en niet achter te blijven, en straks in het leven de kracht van het particulier initiatief verhoogen, het verdit
zich
gemakkelijkt het geven van onderwijs
ook de volksschool
en
stellig niet,
steeds buiten staat bleek,
is
oorzaak dat
den gemeenschaps-
Minder tobt men hiermee onder de Grieken in de Verstrooiing, die nog onder de hoogheid van den Sultan leven. De druk van het Turksche bestuur houdt hier saam, wat anders allicht even zin
te
sterken.
^terk uit elkander zou wringen. Kerk en school
zijn
voor deze Grieken
de symbolen van hun nationale toekomst en dan ook
steeds
12
met
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907
Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907
Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's