Om de oude wereldzee - pagina 23
Het raadsel van den Islam - Het land der Pharao's - Soedan - De Hellenen - Sicilie - Het protectoraat van Tunis - De Algerijnsche kolonie - Marokko - Spanje - Portugal
HET RAADSEL VAN DEN ISLAM.
D
nogmaals het ethisch karakter en zedelijk bedoelen verlaagde. Een huiselijk leven in hoogeren zin kon dan ook onder den Islam niet opbloeien, de vrouvp
kwam
en lichte echtscheiding, die
dan wat
in
den Islam niet tot haar
Mohammed
recht.
De
losse
invoerde, stond vpel iets hooger,
vond, maar heeft toch het zedelijk niveau van den Islam
hij
En wie ook maar even
nogmaals verlaagd.
de zedelijke norma van
het Christendom naast die van den Islam legt, voelt aanstonds het
diepgaand dringt
Mohammeds
en
verschil
de Islam tot het diepste
minderheid.
religieus terrein
door,
en laat door dit
maar op
zedelijk terrein is
beginsel
beginsel heel de samenleving beheerschen,
Op
het een stelsel van accomodatie, een gedeeltelijke opheffing van het lage
niveau dat
hij
zedelijke
beginselen.
opwierp
als
de
vond, maar nergens een teruggaan op de eerste Iets
laatste
wat
te
bedenkelijker
was,
daar
zich
hij
en finale Godsgezant, waaruit voortvloeide,
opklimmen tot een hooger zedelijk standpunt voor goed door hem was afgesneden. Een zedelijke norma, die wel, vergeleken met wat destijds in Arabië bestond, tot hooger opvoerde, maar die ook zoo toch principieel laag stond, w^erd onder de Moeslim de blijvende, duurzame standaard van het zedelijk leven, en verzwakte daardoor den ernst van het zedelijk leven zelf. Dit nu is alleen te verklaren uit het nomisme van den Islam, en uit de afwezigheid in den Islam van elke poging, om het zedelijk leven zelf in den mensch door dat
het
wedergeboorte hooger op te heffen.
Wat
het Christendom als de
nieuwen of herboren mensch, stelt, is aan den Islam te eenenmale vreemd. Wel heeft dit niet belet, dat keer na keer, met name in de Wahabieten, bewegingen zijn opgekomen, die bij wijze van een réveil, op terugkeer tot wat wij zouden noemen, naar meer
tegenstelling tusschen den ouden en den
door de palingenesie, op den voorgrond
puriteinsche levensopvatting aandrongen, schier elke
en moet
zelfs
erkend, dat
Mahdi-beweging met gelijksoortig program optrad.
nooit schreed
zulk een
beweging verder voort dan tot het
Maar in
den
Voor zooveel men was gezonken, moest men tot de door Mohammed gestelde norma tenigkeeren, maar tot een proces van zedelijke ontwikkeling, opkomende uit het zedelijk beginsel zelf, kwam het nimmer en kon het niet komen. De drie pilaren, waarop het Christendom rust zijn: ,, Geloof, hoop en liefde," of wilt ge organisch
Khoran uitgebeeld der
tijden
zedelijk standpunt.
daar beneden
in den loop
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907
Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907
Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's