Om de oude wereldzee - pagina 28
I. Het Aziatisch gevaar. Rumenië. Rusland. De Zigeuners. Het Joodsche probleem. Constantinopel. Klein Azië. Syrië. Het Heilige Land.
HET AZIATISCH GEVAAR.
14
de Mikado heeft na den oorlog nog op de meest
officiëele wijze
aan
schimmen van het Mikadogeslacht zijn dankoflfer geplengd. En wat veel meer nog zegt, tot in het Chineesche Buddhisme heeft zich de
oude
de
natuurdienst
en het aanvankelijk
voortgeplant,
sterk
vrij
succes van de orde der Jezuïten in de 16^
eeuw was vooral daaraan
te
danken, dat deze missionarissen met de nawerking van dezen natuurdienst een bedenkelijk accoord aangingen, tot ten slotte de Paus een
legaat zond
dit
kwaad
En toen nam het Hof te Peking
te stuiten.
de Orde van Jezus op, en ging, zoodra verzet tegen deze
voor
het
om
vermenging van de oud-Mongoolsche traditiön met de religie
uit
opkwam,
het Westen
Te vreezen
het Christendom over.
van
ons
zal
overnemen,
machtig te maken, op
militair,
om
kunst zal verstaan
men
dus wel, dat
is
strekken
kan,
om
van
juist zooveel
zich tegenover ons
maritiem, industrieel en intellectueel
maar dat de volksgeest
gebied,
de
als
Christelijke
tot rechtstreeksche vervolging
zal blijven
wat
hij is,
en zeer wel
het nieuw ingevoerde aan de onder hen
bestaande religieuze traditiën aan te passen.
Het monotheïstisch en gaat veel te diep,
om
soteriologisch karakter
van het Christendom
zonder principieele bekeering, alleen door het
voertuig der moderne cultuur, in zulk een volkerenmassa in te dringen.
De
grondvoorstellingen,
zijn
en
beschouwing
de
van wereld en leven,
van eeuwen te vast in den geest hangen te nauw samen met hun
in Oost-Azië door een traditie
dezer
volken
geworteld,
en
physieke en psychische gesteldheid,
om
op zulk een algeheelen
omme-
keer in hun gezindheden, enkel als vrucht van cultuur-imitatie, te kunnen rekenen. Bovendien verlieze men niet uit het oog, dat zich
wie waant, dat de geestelijke patroons van het Buddhisme,
vergist
Kung-futséïsme wilskracht
zijn.
mannen zonder kunde, inzicht en Hun geleerdheid moge een andere zijn dan de onze,
en
Shintoïsme
maar hun nadenken op zijn zich zij
zichzelf doet voor het onze niet onder.
Ze
helder bewust van de diepte der tegenstelling tusschen
wat
bepleiten en hetgeen de zendelingen aanbrengen.
uitnemend te verantwoorden
als
men
steeën van het Christendom, gelijk toont,
hebben ze een open oog.
't
Ze weten zich
ze aanvalt, en voor de zwakke zich feitelijk
En
al is
en practisch
vei'-
het nu, dat ze voor een
Europeesch gehoor weinig zullen uitwerken, het Aziatische hart weten ze
zeer
wel toe te spreken, veel beter
zelfs
dan dit aan onze missi-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907
Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907
Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's