GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Om de oude wereldzee - pagina 70

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Om de oude wereldzee - pagina 70

Het raadsel van den Islam - Het land der Pharao's - Soedan - De Hellenen - Sicilie - Het protectoraat van Tunis - De Algerijnsche kolonie - Marokko - Spanje - Portugal

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

HET LAND DER PHARAO's.

56

bij

opmaken van de

het

eerste plannen voor het

De Lesseps zelfverklaarde

Kanaal niet voorzien.

in 1854, dat het Kanaal, voor

stoomschepen

kunnen doen. En the Expansion of Egypt p. 318)

onbruikbaar, alleen voor zeilschepen dienst zou

Cameron

De

dat

deelt

mee

maar

schepen,

gaan.<

voor de doorgraving

bijna

niet

vele zeilschepen, die

Maar tusschen

om uwe stoomnu om de Kaap

helft

niet

1854, toen Said-pacha de concessie

ligt

de uitvinding der Compound-machine,

Hierdoor werd

brandstof uitspaarde.

der

men

en 1869 toen Ismael pacha het Kanaal op

gaf,

opende,

wijze

de

vrij

toenmaligen toestand der techniek kon

kolen laden.

luisterrijke

om uw

alleen

den

Bij

genoeg

die

White,

(zie Silva

Lesseps naar Engeland schreef: >Ik

het

bezwaar voor den tocht door den Indischen Oceaan opgeheven en Zonder deze

binnen korte jaren de stooravloot verdubbeld in getal.

uitvinding ware vermoedelijk het plan der doorgraving op een misluk-

king uitgeloopen, althans wat de financiën betreft. Immers

zelfs

nadat

de genoemde uitvinding reeds nieuw leven in de stoomvaart begon te

brengen, bleven toch aanvankelijk de uitkomsten der onderneming zoo bitter teleurstellend, dat de obligatiên

Van

nog

in

1872 op

7

^

stonden.

En de

uitkeering van dividend was ganschelijk nog geen sprake.

nood

liep

zelfs

zoo hoog, dat de Sultan,

bankroet te vrijwaren, verhoogen.

door het Kanaa,l;

lang

de maatschappij tegen

firman^ de passageprijzen

bij

Er voeren

om

in

met 40

%

moest

1870 nog geen 500 schepen heel het jaar

thans daarentegen

is

dit

cijfer

tot

4000

gestegen, en de vracht, die in 1870 nog slechts 500.000 tons bedroeg,

op 16 millioen. Nederland neemt door

den vierden rang door

al

in.

De inkomsten der maatschappij

millioen frcs. Hij

was het bij

vervoer hierbij

overtroffen daar-

spoedig de stoutste verwachtingen, en wijzen thans tegenover

een uitgave van 28^ mill.

en

zijn koloniaal

Ook

die, in

frcs.,

een inkomst aan van over de 100

hier bleek de Fransche Keizer juist te

weerwil van Palmerston

s

hebben gezien.

verzet, het plan doordreef,

de schitterende opening van het kanaal was Keizerin Eugénie

de hoofdpersoon. Het was de Fransche diplomatie en de Fransche veerkracht, die in deze grootsche onderneming had getriomfeerd.

Nieuw

was het denkbeeld niet, om Reeds Pharao Necho, van de 26ste dynastie, had in de 6'5 eeuw vóór Christus een analoog plan opgevat, maar het niet dan zeer ten deele uitgevoerd en na versterf van 1 20.000 werklieden het de Middellandsche zee met de Roode zee

te verbinden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's

Om de oude wereldzee - pagina 70

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's