Om de oude wereldzee - pagina 37
I. Het Aziatisch gevaar. Rumenië. Rusland. De Zigeuners. Het Joodsche probleem. Constantinopel. Klein Azië. Syrië. Het Heilige Land.
HET AZIATISCH GEVAAR. bloedbad
Damascus,
in
ware het dan op
23
zich-zelf zoo
ondenkbaar,
van den Islam met kwalijk verholen vreugd dat men de sterke ontwikkeling van Oost- Azië gade sloeg, en, kwam het eenin de kringen
maal tot een worsteling
in het Oosten, juist in die wereldgebeurtenis
de duidelijke openbaring
dat het fatum zich wendde, en van het Westersche juk en tot herstel van de glorie der Halve Maan gekomen was? Dan zou heel Azië tegen ons overstaan, en de overmacht, die Europa tegen zich over
oogenblik
dat het
tot
zou
zien,
afwerping
kunnen aannemen. Doch dit kan ook Het semitisch-monotheïstisch verband, waarin Joden, Christenen en Mohammedanen principieel met elkander staan, kon ook gevaarlijke afmetingen
vond,
anders loopen.
in
den Islam de aloude geloofsactie tegen
alle
polytheïsme weer doen
en hierdoor het optreden van een vereenigd Azië beletten. kan komen, dat de Islam ons als monotheïstische bondgenoot goud waard zou zijn. Kan hierin dan niet een aanwijzing liggen, opleven,
De
tijd
om
de traditie der Kruistochten niet als bepalende factor voor onze actueele gedragslijn op te vatten, maar het te verstaan, dat geheel
omstandigheden het kiezen van een geheel gewijzigde gedragslijn vorderen kunnen? Onder de hoogere standen te Constantiveranderde
en
nopel
Cairo
te
is
reeds zekere gelijkmaking van levenstoon
met
tot stand gekomen. De van Duitsche zijde betoonde sympathie heeft ook onder de lagere standen waardeering gevonden. Er zou zooveel gewonnen zijn, als de tegenstelling tus-
onze
westersche
schen
het
zeden
Monotheïsme en het Polytheïsme
in
de
wederzijdsche
schatting nog sterker doorslag gaf dan de tegenstelling die het Kruis van de Halve Maan scheidt. Ook voor het koloniaal bezit van
Nederland zou hierin een factor van behoud schuilen.
mocht
in
de
hammedanen
Maar ook
al
ure der beslissing blijken, dat het fanatisme den Mote sterk was, en zij zich in het hun gunstige oogenbhk
tegen ons keerden, toch zal het ook in die hachlijke ure ons zedelijk sterken, zoo onze conscientie alsdan getuigen kan, dat wij, wel verre
van door hooghartige onverdraagzaamheid den gloed van dat fanatisme te hebben aangeblazen, het veeleer door Christelijke verdraagzaamheid hebben getemperd.
Niemand
dom en den
leide hieruit af, dat de tegenstelling tusschen het Christen-
Islam niet principieel zou zijn, en allerminst wensch ik mij te voegen bij hen, die, hoe zeerzelve gedoopt, soms op niet ondui-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907
Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907
Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's