Om de oude wereldzee - pagina 203
I. Het Aziatisch gevaar. Rumenië. Rusland. De Zigeuners. Het Joodsche probleem. Constantinopel. Klein Azië. Syrië. Het Heilige Land.
DE ZIGEUNERS. om
gebed
hartroerend
187
huipe van Jezus te erlangen,
„öroote Heer
arme wormen op aarde. Wij dorsten en als de lieve vogels, maar we minnen en loven u. De booze geesten vei'volgen ons, en niemand helpt ons. De winden woeden en we bevriezen, en niemand helpt ons. O, Groote den hemel, wij
in
zijn
hongeren en verkleumen
Uwen
Heer, zend
we gezond blijven en de booze arm als de wormen in
lieven Zoon, opdat
geesten ons niet schaden.
Wij
zijn
toch zoo
den
we
U.
U, Groote Heer in den Hemel!"
en toch loven
winter,
Niet anders
het met het Paaschfeest. Ze
is
maken dan een
stroopop,
een vrouwenkleed
in
gehuld, en leggen die op twee balken, slaan macht met knuppels, en laten dan een vermomden jongen vermomd meisje komen, die ze doorzagen, onderwijl de
ze uit alle
en
een
anderen
dansend dat
zingen,
en dood
is.
de aarde
heen springen
en
een
overwinningslied
de bange winter nu eindelijk stuk gezaagd
winter,
De
stroopop wordt daarna verbrand, maar de
schaduwen",
der
om
er
de
gelijk
om
weg,
als
den winter noemen, kruipt er
ze
,,
Koning
uit en in
de herfst uitgaat weer tenig te keeren, en
geweldenarijen aan het arme zwervende volk weer te beginnen.
zijn
Takken van een
hazelaar,
de
in
Paaschweek afgesneden,
middel tot bescherming van de tent tegen den bliksem.
zijn
een
Ook de
gezeten Zigeuners hangen een bos van deze hazelaartakken aan de
Een
dakgoot op.
Paaschweek onder een hazelstruik verborgen, geeft na zeven jaar een gelukswormpje, waar ze op azen, omdat dit wormpje hem die 't machtig kan worden, rijkdom waarborgt.
En
zoo
is
in
de
ook hun Paaschpractijk van natuurdienst
is
ook maar
Het
uilenei
iets
hun
van de hoogere idéé van opstanding
slechts
om
vol,
zonder dat er
in doorschemert.
een feest te doen en zich te vermeien.
Nog sterker komt deze bloot formeele aanpassing aan den Christelijken kalender uit in het Pinksterfeest. Ook hier bijgeloovige natuurdienst.
Wie
in
met
zijn
den nacht van Pinksteren op een kruisweg gaat staan,
hand een kring
in de aarde
formule spreekt: „Zie niet als ik zich op
't
baar. Er
een
veld, zelfs bij volle
gelijk
zijn,
voor een
Zigeuner,
privilegie.
Ook zeggen
die
en bij
zich trekt, en daarbij de zie als ik niet zie,"
maan, voor ieder
komen dan enkele haren op
P^uvush
om
maar
zie,
hij
ze dat in
hem
zijn hoofd, die
bezit de
nacht
die
maakt
nadert onzicht-
aan de haren van
gave der onzichtbaarheid;
op stelen uitgaat, een kostbaar
den Pinksteniacht blauwe vlammen
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907
Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907
Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's