Om de oude wereldzee - pagina 38
Het raadsel van den Islam - Het land der Pharao's - Soedan - De Hellenen - Sicilie - Het protectoraat van Tunis - De Algerijnsche kolonie - Marokko - Spanje - Portugal
HET RAADSEL VAN DEN ISLAM.
24
de zeer sterke ontwikkeling van het geheugen, bleef wat iu de school heel het leven hangen, en geheel het
was opgevangen, voor geest doortrokken.
denken
Geheel de persoon werd van den Islaniitischen
beheerschen.
beslist
Bij
ontmoeting met andersdenkenden stond
men
dan ook nooit verlegen. Men was doorvoed met wat men te bepleiten had, en het sterke geheugen liet nooit verlegen, als het op het pleiten
aankwam.
Ook was die overtuiging kort van inhoud, en tegen de Christenen had men immers steeds het argument bij de hand, dat deze naast Allah eigenlijk een tweeden God plaatsten, en zoodoende met hun belijdenis van den Christus aan de zuiverheid van het Monotheïsme tekort deden. Ook verwierp men Jezus niet, maar eerde voor
zijn
hem
zelfs
overtuiging
hooger dan Mozes, doch alleen zuiverder en beter dan de
Christenen, daar de nieening over den Christus door den Islam ontdaan is
van
al
het dogmatisch verzinsel,
hem omkleed had.
kelijk Evangelie
in zoo
waarmee vervalsching van het oorspronBijna dezelfde argumentatie die thans
menigen modernen kring van de
afvallen. Dit
belijdenis
nu was de publieke propaganda
van den Christus deed
in het groot, de
van
zelf-
werkende, de in de lucht zittende en die lucht steeds meer bezwangerende
overmacht van
geest, die de publieke opinie meetrok,
en waartegenover
de Christenen weerloos stonden.
Maar
hierbij bleef het niet. Vooral de Universiteit
Cairo toont het ook nu nog wel anders. El Azhar die
is
van El Azhar te
de grootsche stichting
soms 20,000 leerlingen binnen hare muren verheeft ze een tijd van inzinking gekend, thans weer
in haar bloeitijd
zamelde, en die al
het geestelijk en wetenschappelijk centrum van den Islam
Ze werd
in
is
geworden.
975 gesticht door den Kaïd Djawhar in het pas door de
Fatimiden tot aanzijn geroepene Cairo. De Fatimidische Khalifen, die tegen de Khalifen van Bagdad optraden, waren oorspronkelijk aan-
hangers van de Shyia, en
als
zoodanig vereerders van Al i. In den ritus
volgden ze niet de school der Hanifieten, maar der Shafeïten. De scholen
van Bagdad stonden met hen op gespannen voet, en de Khalifen van Bagdad verketterden hen. Hieruit ontstond voor de Fatimiden de
geleerdheid
aan
om
noodzakelijkheid,
deze
ontstaan
tegenover
behoefte, te
danken
Fatimiden door
een
de
scholen van Bagdad te stellen, en het
dat de heeft.
eigen centrum van wetenschappelijke
groote
Universiteit
is
van El Azhar haar
Als koninklijke maecenassen lokten de
rijke bezoldigingen
en hoog eerbetoon de beroemdste
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907
Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907
Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's