Om de oude wereldzee - pagina 122
Het raadsel van den Islam - Het land der Pharao's - Soedan - De Hellenen - Sicilie - Het protectoraat van Tunis - De Algerijnsche kolonie - Marokko - Spanje - Portugal
HET LAND DER PHARAÜ's.
104
vertegenwoordigde de natuur, maar evenzoo de moeder van
Kepéra
werd
als
schepper
van
alle leven.
ding en van zich-zelf gevierd.
alle
De oorsprong aller dingen werd veelal op de zon teruggeleid. Vandaar dat Re en Auimon en met hen Temoe als zongoden geëerd werden. Was Temoe de avondzon bij haar ondergang, Horus was de morgenThot was in verband hiermee de god van den
zonnegod.
tijd,
die
door den opgang en ondergang van de zon bepaald werd, en Hathor
was de hemeltent, waarin de zon woont met de boot waarin ze zich iii de hemelen voortbeweegt. Maat was het oog van Ra den zonnegod. Alleen Hapi de god van de Nijl, en Nit de god van de jacht, waren goden met geheel eigen attributen. Maar in hoofdzaak kan men zeggen, dat van ouds allerwege de aanbidding van één god in zwang was; dat deze god als de schepper en onderhouder van alle dingen geëerd werd; en dat deze god schier overal met de zon in verband werd gebracht. Amenophis IV, die een poging waagde om, onder afschaffing van de locale goden, den zounedieust dienst van heel Egypte in te voeren,
is
als eenigengods-
dan ook ten onrechte voorgesteld
Monotheïsme komt eerst op, religie overwonnen wordt, en wat Amenophis IV beoogde was niet anders, dan het locale te doen wegvallen en voor heel Egypteland een nationaal Henotheïsme in te voeren. Toch staat dit locale Heuotheïsme hooger dan het in attributen gescheurde polytheïsme van andere volken. als
zoo
Zij
bevorderaar van het monotheïsme. het locale
't
al locaal,
waarop
de
wegvalt en het nationale in de
zoo bleef dan toch de eenheid van het goddelijk wezen,
Egyptische
gebeden en lofzangen gedurig wijzen, er
beter door in stand.
Wat
alleen uitzondering op dit
vereering
met geheel de
culte
Henotheïsme maakt,
is
de dooden-
van de goden, die het leven na den
dood beheerschen en daardoor een geheel afzonderlijke plaats in de voorstelling der Egyptenaren innamen. Deze tweede hoofdtrek in de religie der
oude Egyptenaren knoopt zich vooral vast aan de legende
wordt gerekend ouder de goden, die in de oudste eeuwen op aarde in het Nijldal den scepter hebben gevoerd. Zijn vrouw was Isis, en de teedere gehechtheid van Isis aan Osiris is een der aandoenlijkste tafereelen uit het godenleven, die zich in oude van
Osiris.
Osiris
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907
Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907
Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's