Om de oude wereldzee - pagina 22
Het raadsel van den Islam - Het land der Pharao's - Soedan - De Hellenen - Sicilie - Het protectoraat van Tunis - De Algerijnsche kolonie - Marokko - Spanje - Portugal
HET RAADSEL VAN DEN ISLAM.
S
kracht, die verre alle hiërarchische kracht te boven gaat, straalde hiervan uit. Juist dit
besef van vrijheid toch geeft aan elk
eigen besef van
van Allah. Het
verplichting en is zelfs
Mohammedaan
een
verantwoordelijkheid voor de eere
niet de besnijdenis, die
hen saambindt en die
dan ook soms op ongehoorde vpijze verwaarloosd wordt. Alleen de Zelfs het traag zijn in belijdenis van Allah en zijn Profeet bindt.
waarnemen van de vormen van aanbidding of het niet nakomen van de ordinautiën van den Khoran en de Sonna, wordt geduld en vergeeflijk geacht, zoo maar dit ééne vaststaat, dat men kloek en het
openlijk
partij kiest
tegen een ieder, die den Islam bestrijdt, en zelf
luide roept voor Allah
opvolging
in
en
Over het Khalifaat, over de
zijn Profeet.
het Khalifaat,
kortom over
alles
mag men desnoods
gevoelen verschillen, en in Marokko en op de kust van Zanzibar
in
moge
zelfs
een ander Sherifaat dan dat van Mekka gelden, toch voelt
van den Islam, in wat wisselenden vorm ook, zich één medegeloovigen, haast zou men kunnen zeggen, als leden van
elk
belijder
met
al zijn
het ééne zelfde heilige menschdom. alleen
Niet in een schijnorganisatie,
Moeslim vindt de Islam zijn Vandaar ook dat Mohammed noch een
in de persoonlijke belijdenis der
onverwinnelijke
vastheid.
noch een opvolger aanwees. De Muzelmansche gemeente moest, bij zijn versterven, zelve den man aan-
erfelijk
Khalifaat instelde
wijzen die aan
't
hoofd zou staan.
De donkere schaduwzijde daarentegen van het Mohammedanisme, die
eveneens uit
zijn
aan geestelijke diepte.
nomistisch karakter voortvloeit,
Het
is
zijn
gemis
kent geen wedergeboorte, het kent geen
diepere opvatting van de zonde, het mist elk soteriologisch karakter,
dat verder dan vormelijke verzoening reikt. in
zijne
opkomst
deel, vergelijkt
alle
men
Niet alsof het daarom
hooger zedelijk standpunt verzaakte.
den zedelijken toestand, dien
Arabieren vond, met de zedelijke norma, die
hij
Mohammed
Integen-
onder de
zelf instelde,
er zeer stellig vooruitgang en een hooger bedoelen.
dan
is
Zijn inzettiugen
over het huwelijk en over het gebruik van wijn, gingen tegen den
Maar meer de norma aangaf, was dit niet,
zedeloozen toestand op sexueel en alcoholisch terrein
dan een verschuiven van de
Mohammed was
zelf
lijn,
die
in.
een minnaar van het sexueele, en brak reeds door
gebod van „niet meer dan vier vrouwen" heen te gaan, den ernst van zijn gebod, terwijl het concubinaat van de slavinnen zelf over het
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907
Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907
Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's