Om de oude wereldzee - pagina 25
Het raadsel van den Islam - Het land der Pharao's - Soedan - De Hellenen - Sicilie - Het protectoraat van Tunis - De Algerijnsche kolonie - Marokko - Spanje - Portugal
HET RAADSEL VAN DEN ISLAM. moge
11
dan ook getwist worden over de vraag, of het strengere ascetisme niet eerst lang na Mohammeds verscheiden is opgekomen, en
er
aan te nemen, dat de Khoran het ascetisme, althans in zijn uitsluit dan aanmoedigt, te loochenen valt niet,
al is
mystieken vorm, eer
dat de ecstatisch-visionaire stichter van den Islam
zelf in
de mystiek een
deel van zijn kracht vond, en voorts, dat de mystiek van de Semitische
zoo onafscheidelijk
levensopvatting religie, gelijk
de Islam dan toch
is
achtergond van de mystiek zich
nemen we deze mystiek
blijft,
den Islam,
in
kan
standaard hooger te doen
rijzen. Alle
als
zonder dien geheimzinnigen
als
Maar ook
denkeu.
zelfs niet laat
deel van zijn wezen, toch
neemt
te achten, dat een Semitische
is
en
al
een onafscheidelijk bestand-
om
dit nooit strekken,
mystiek
is
zijn zedelijken
specifiek-religieus,
zoodanig nooit een gewild ethisch karakter aan.
en
Zelfs in
haar ascetischen vorm bedoelt ze alleen gemeenschap met het Goddelijk
wezen
verwerven, of wel zich
te
zijn heilstaat
Invloed op het zedelijk leven
zekeren.
in
na den dood
te ver-
de maatschappij waarin
men
verkeert, heeft ze in den regel niet, en veeleer leert de historie
van
alle
mystiek in
vleesch eindigen
Had nu
van
snelle
gelijk
Mohammed
Arabië zelf en in een deel
zonder veel moeite de lagere religiën dezer
had.
Het
raadsel
opkomst van den Islam ons
sluitend
in
zoo zou het te verstaan zijn geweest, dat de hoogere
verdrongen
volken
te dikwijls in het
deze Islam zich uitsluitend op streken geworpen, waar de
Perzië,
religie
alle tijden, hoe ze maar al wat met den geest begon.
nog inheemsch was,
afgoderij
van
liet,
waarvoor de
daarentegen
plaatst,
is,
dat
hij
zich bijna uit-
op geheel gekerstende natiën wierp, en dat
hij
bij
deze
hooger staande volken het zoo veel hooger staande Christendom, na korte
worsteling,
soms bijna spoorloos deed verdwijnen.
bezieling, die in het
varen;
gemoed
Monotheïsme
lag,
heb ik
alle recht
Aan de
doen weder-
de geestdrift, die het gebod van den heiligen oorlog in het ontstak, heb ik niet onderschat; het enthusiasme dat moest
uitgaan van het besef, dat de geloovigen over heel de wereld hadden te beschikken,
bijvoegen,
dat
heb ik in ook de
volle rekening gebracht strijdlust
en buitzucht,
;
en ik wil er thans
den Arabier steeds
eigen, onder de lagere factoren, die den Islam tot zijn triomf leidden.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907
Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907
Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's