GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Om de oude wereldzee - pagina 157

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Om de oude wereldzee - pagina 157

Het raadsel van den Islam - Het land der Pharao's - Soedan - De Hellenen - Sicilie - Het protectoraat van Tunis - De Algerijnsche kolonie - Marokko - Spanje - Portugal

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

SOEDAN. Van Aboe-Simbel

137

tweede cataract, biedt de

tot Wadi-Halfa, bij de

vaart niets dat u bijzonder boeit. Overblijfselen van oude tempels en gi-aven

ook hier in de dorpen langs den

ontbreken

maar

Nijl niet,

ze zijn voor den gewonen reiziger van geen beduidenis. Zoo stoomden we 54 K.M. door, en meerden toen, kort na zonsondergang, aan den hoogen kaaimuur van Haifa. Dit Wadi-Halfa is thans een stedeke

van een 3000 inwoners, dat de oude grenspost van de Egyptenaren Het dankt zijn opkomst niet het minst aan het groote verving. Engelsche

muren en

legerkamp, bastions

dat

er

versterkt,

vlak

ligt.

bij

heeft

Dit legerkamp

kazernen en

flinke

is

met

een klein

nu verlaten tuighuis, en het is het drukke kamp, waardoor, tijdens de gespannen verhouding tegenover den militaire leven in dit

Mahdi,

Wadi-Halfa steeds aangroeide, zóó

zelfs

dat er een kleine

Het logement scheen er nog geen aanbevehng te verdienen. Althans Cook liet ons 's nachts nog aan boord blijven, en van boord gingen we den volgenden morgen rechtstreeks naar het station voor den trein naar Khartoem, die om negen uur afreed, en ons, na een rit van 26 uur, precies op tijd, den volgenden morgen bazar opkwam.

uur in Khartoem bracht, over een afstand van een kleine duizend kilometer. De aanleg van dezen spoorweg, eerst in 1896 aangevangen, is met kracht doorgezet met het oog op het gevaar, dat te elf

van den Mahdi dreigde, en niettegenstaande de ernstige moeilijkheden, waarmee men te worstelen had, door elkaar genomen, één Engelsche Het eerste deel van den weg gaat door mijl per dag gevorderd. een rotsstreek van graniet, en dan trekt

men door

de woestijn, waar

aanvoer van water een ernstig bezwaar opleverde, dat niet dan met groote inspanning overwonnen werd. De trein heet een luxede

dan ook van slaapplaatsen en een wagon-restauraut voorzien, maar eerste-klas is de inrichting niet, en zelfs in Januari hadden we bij het tropisch klimaat van hitte en zandstuiviug niet trein,

en

weinig te

is

en de bedden

ziju

ruimte overhoudt zitten.

De coupes

lijden.

Veel

zijn

nauw, elk voor twee personen,,

permanent, zoodat

om

uitzicht

opstuift.

slechts een zeer smalle

overdag op een matten stoel

geven

die

vensters

met houten valluiken schuins gedekt het glas

men

Hermetisch heeft

zijn,

niet,

bij

het venster te

daar ze van buiten

en het zand gedurig tegen

men

deuren en vensters van

de hitte en de zandstuiviug pogen af te sluiten, maar hoe goed ook

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's

Om de oude wereldzee - pagina 157

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's