Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 158
college-dictaat van een der studenten
LOCUS DE Providentia.
158
Aan
het
zeggen
„Laat
:
ten
Israël
ik
uwe kinderen Hoe is het nu evenwel
dat
toon
diepsten
doodt
de profeten
en
der
liefde
steenigt, die tot u
:
Gods
En dan volgt
profeten.
„Jeruzalem, Jeruzalem,
-gezonden
zijn
die
gij,
hoe menigmaal heb
;
zoo geschieden moest naar Gods raad,
te verklaren, dat het
van Jeruzalem
kinderen
de
Christus
:
willen vergaderen,
heeft
En
„Gij hebt niet gewild."
zóó radicaal, dat geen steen op den anderen hier
weer de momenten
dus
staan
eenerzijds alles door
:
bestel
als straf
kondigt Hij vervolgens algeheele verwoesting aan, een verwoesting,
daarvoor
Ook
Gods
willen bijeenvergaderen enz."
en dat Hij hun toch ten slotte toeroept
elkaar
geen neiging,
is
hunnen afkeer genezen, van de daad afhouden.
heeft gekant tegen
zich
tijde
den
uit
Jezus
een resumptie van den onheiligen moed, waarmee het volk
Hij
allen
nog eens
Bij
maar doen, want anders loopt
van
ze
wil
Hij
Daartoe geeft
roeren.
te
zonde
hun
ze
om het om te
spreekt Christus nog eens het volk toe
oogenblik
laatste
maar
mis,"
23
eind van Matth.
't
nog op
de Joden
terug
God
houden, het
te
worden.
zal gelaten
zoo contrair mogelijk tegenover
om
bepaald, anderzijds Jezus alles doende,
al- of niet
hooren toeschrijvend aan hunnen
onwil, daarvoor ten slotte straf bedreigend.
We dus
hebben
niet
is
uit
deze plaatsen gezien, dat wat
al
in
dat
is
er overal
het O. T.
Oud
èn
in
Nieuw Testament
maar
tegenhouden,
Gods
tot
niet
als
eene
als
't
lijden,
leven,
te
dat
van
van
meet
in
Schopenhauers
de
wereld
natuur,
het
nooit
ontkennen,
dat
pessimisme
die
:
is
ver brengen in
zonde niet
opgenomen en onder
af in het bestel
De zonde heeft ook De toestand van het
is.
zooals
meer en meer veld wint, die
die
stand komend.
weinig gelet wordt.
de
En
door God voorziene, die Hij
Wij gaan nu aan dit betoog een tweede toevoegen, waarop gewoonlijk
vonden
dezelfde voorstelling heerscht,
openbaring, woeling, doorwerking van zonde.
wordt allerwege geteekend het bestuur
in
een Judaïstische consequentie van een overspannen Monotheïsme,
maar dat èn
kan
we
ze
„onze
is,
beantwoordt
wereld
de
bij
deze quaestie
een vrucht, en wel
in
menschelijk en dierlijk
niet
slechtste
aan onze aspiraties. werelden", dat
der
zeker een ziekelijke en moedblusschende richting zal,
richting
doordat ze de energie breekt een noodzakelijk antidotum
;
is
toch
is
niet te
gegeven tegen
eenzijdig doorgevoerd optimisme, dat lang heeft standgehouden. Tal van boek-
op de schoonheid der schepping, die in alles Gods wijsheid verkondigt, een maatschappelijk optimisme verkondigend, het optimisme van de bourgeoisie satisfaite. Die beschouwing is een terre a terre beschouwing, omdat ze, om tot den lofzang te komen, beginnen moet met
jes
het
zijn
geschreven,
ideaal
lofzangen
naar beneden te halen.
Zal ik zeggen, dat de natuur voor mij
is
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's