Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 179
college-dictaat van een der studenten
§
om
del,
Providentia in relatione ad peccatum.
179
de hoogste Zelfopenbaring Gods aan Zijn schepsel teweeg
Rom.
In
De
5.
11
33—36 komt
:
de betuiging van de hoogste en
te
brengen. alles
rijkste,
omvattende openbaring Gods na de uiteenzetting niet van het werk der schepDie openbaring staat dus hooger dan ping, maar van het werk der verlossing. de openbaring
van
Daar
de schepping.
in
van genade,
barmhartigheid,
is
goddelijke
een ondoorgrondelijke diepte ontsloten een
ontferming,
diepere openbaring
dan de amor simplex.
liefde
we nader
Dat zien
gespecifieerd, sterker, beslister in
Rom. 9 22. Hier wordt .
niet alleen dezelfde zaak ons geopenbaard, maar erbij gezegd expressis verbis,
zonde ingetreden
de
dat
is,
opdat het werk der verlossing zou uitbreken, en
dat weer, opdat de diepte der genade zou openbaar worden.
Dat de
—
schaduw slotte
en ïXzoc tegenover elkaar gesteld worden, moet ons niet ver-
'ópyn
De twee
bazen.
staat
worden ons getoond, om door de tegenstelling van ï'azsc weer te helderder te maken. Ten het licht yvwpla-/: rh SCvxrov xlro'j enz. In de schepping was ook
zijden
—
cpyri
'Va
erbij
—
—
een macht uitgegaan, maar de volle openbaring van Gods almacht komt eerst
waar de
uit,
voorstelling,
gekomen kelijk
tegenstelling
vinden
Datzelfde
is.
in
van de zonde
intreedt.
het slot van Efeze
dat
Zijn
eerst
door
opstanding
geloof
het
is
verband met het nieuwe leven
in
uitgekomen
het
TvipfixXAsv beteekent, dat een gesteld perk wordt
van Gods almacht
moet
Gods macht
dat
zeggen,
ik
nemen
niet
uit
in
De was,
Gods
in
kon gaan. is.
Gods.
boven gegaan. Dat perk
waarboven men zou
Maar de
apostel zegt, dat het
Die actie overtreft
alle
andere
de schepping.
H. S. leert ons dus zeer beslist, dat, als zonde, herschepping uitgebleven
ook de energie van het geloof inbrengen uitgebleven was, dat inripfixXAov juéyeB-o,; rr.g Sovxfief^g xWoö niet gezien zoude zijn.
dat
dan die
Hieraan
dan
we nog toevoegen
willen
den verloren zoon. al
krachtsbetoon
volle te
de schepping,
inbrengen van het geloof nog grooter ding actie
heel dat Hst. heerscht de
In
I.
dat door de zonde de hoogste openbaring van Gods heerlijkheid Wat het krachtsbetoon aangaat, wordt in het slot zoo uitdruk-
gezegd,
krachtens
we
Was op
moet worden toegegeven,
ging, als
men de
een
verwijzing
naar de gelijkenis van
dien oudsten zoon iets aan te merken ?
En
toch,
dat die oudere broer ver boven zijn broer uit-
gelijkenis leest, voelt
men
dat niet.
Jezus bedoelt, ons meer
doen gevoelen voor den verloren zoon dan voor den ouderen broer. Uit het „Ik heb gezondigd tegen den hemel en voor u" komt dieper Uit den vader hartetoon, dan uit het hart van den ander ooit gekomen was. aantrekking
te
spreekt hooger openbaring van liefde.
Maar de oudste zoon miskent
èn van den vader èn van den zoon, omdat
hij
dat niet begrijpt.
het hart
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's