Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 100
college-dictaat van een der studenten
;
;
LOCUS DE PROVIDENTIA.
100
tum
niet
zou
zijn
bepaling van
een
Gods
zijde krachtens zijn vrij-
machtig welbehagen, maar een bloote boeking door God van wat de
mensch doen zou 50.
tot
de
;
stelling dat er
geen Decreet bestaat en de dingen loopen
naar 's menschen keuze maar zóó, dat God incidenteel tusschenbeide treedt om, waar de dingen spaak zouden loopen, er orde op te stellen; 50. tot het stelsel, dat het Eeuwige Decreet Gods moet genomen worden niet
als
voor
zoodat God,
Schepping liggende maar
de
den
als in
tijd
inzijnde,
gestadige verhouding tot de vrije wilsdaden der menschen
in
staande, eerst op elk gegeven oogenblik in verband met die wilsdaden
des menschen Zijn beslissing nemen en Zijn wil uitvoeren zou.
Op grond
der H. Schrift heeft de Geref. Belijdenis alle deze stelsels
bestreden en vastgesteld dat
a.
God
:
loopen naar Zijn vooraf
alle dingen, groot of klein, doet
vaststaand vrijmachtig welbehagen en zulks ook door Influxus, d. w.
zoo dat de essentieele oorzaak van hetgeen ééniglijk ligt in Zijn
werking
entia tot stand
komt
;
wezen en
dat dit evenzeer geldt van den mensch, wiens
b.
geboren wordt voorbepaald
hij
in
z.
is,
lot
eer
wiens geboortedag, levensloop en
om
schep-
sterfuur vaststaat, die
onmachtig
pen
kan uitwerken dan door den Influxus van Gods
afhankelijk c.
niets
uit zichzelf,
almachtigheid
alomtegenw.
en
is
bij
eenig essentieel
doen
zijn
al
iets te
volstrekt van
God
blijft
mensch
dat intusschen de
dat hetgeen
hij
God
doet,
hierbij optreedt als
niet onmiddellijk
causa secunda, zoo-
doet maar door middel van
hem, mits altoos met dien verstande, dat er geen werking, welke ook van de tweede oorzaak kan uitgaan dan die in haar uit de eerste oorzaak, die d.
in
God
is,
gewerkt wordt
dat de schijnbare tegenstrijdigheid, die hierin
opgeheven, noch door de redelijke vrijheid
dan toch zou delijkheid te
ophouden subject ontkennen, want zijn hij
onomstootelijk
vast
geestelijke experientie in
's
menschen werk
in ;
te laten
als
de
God
wil.
nooit
noch door
mag worden
te
zijne
ontkennen,
verantwoor-
zedelijke verantwoordelijkheid staat
de Schrift en wordt bevestigd door
uitkomen, te
alle
hetzij pantheïstisch eerst
hetzij deïstisch tot
een toeziend
verlagen, hetzij door zijn Decreet te
boeking van een vooruitziend
zuivere belijdenis omtrent hetgeen te verstaan vrijen
ligt,
den mensch
noch eindelijk door God,
en nu en dan ingrijpend verstaan
heel
te zijn;
in
Die vrijheid van den wil
n.1.
God zij
maar door een onder 's menschen ;
bestaat niet daarin, dat de
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
![Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 100](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/dictaten-dogmatiek-locus-de-providentia-peccato-foedere-christo/1910/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's