Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 46
college-dictaat van een der studenten
Locus DE Providentia.
46
element maar alleen van voortteling, toch wordt het woord „scheppen" gebruikt. Hieruit
dus het bewijs
is
gesproken,
wordt
nog
dit
van dieren immers
Psalm 102 op
grip
bedoeld
niet
in
is
den
van voortplanting en nog wel
het
volk, dat
te leveren, dat, al
wordt
bij
er in
de Schrift van Schepping
van de eerste
zin
creatie. Hier toch
de dieren gebruikt, waar de
ziel
opnieuw geschapen wordt.
niet
19 dat zal beschreven worden voor het navolgend geslacht ; en het
:
geschapen zal worden, zal den Meere loven.
Hier wordt hetzelfde be-
menschen toegepast maar precies
104 waar het eene ge-
als in Ps.
weggaat en het andere komt zonder bepaalde aanduiding van de origine der ziel. „Scheppen'' wordt dus eenvoudig gebruikt om dit aan te geven. slacht
Mal. 2 : 10 hebben wij niet allen éénen Vader ? Heeft niet één
Ook
enz.
bestaat
hier
de
niet
omtrent het ontstaan van de dat
we
en
hiertegenover
herkomst
allen in
Psalm 51
God
tegenover
allen
v/ordt
minste
God ons geschapen ?
een openbaring
te
geven
Alleen wordt betuigd
het ik of de persoon.
ziel,
De eene Jood onderdrukte den ander
gelijk staan.
we
het Christel, democratisch begrip geponeerd, dat
gelijk staan.
12 schep mij een rein hart, o
:
om
toeleg
God ! enz. Hebben we
dit te verstaan,
genomen moet worden en een ander ingemocht worden een bede om wedergeboorte, want David was
alsof het hart zijner geboorte eruit
stoken ?
Neen, maar de bede
ingebracht.
Het
te vatten, ziet
2:10 want
Ef.
werken, welke
niet
Dus „scheppen"
wedergeboren.
op
ook
is
is,
dat in het onreine hart reinheid
hier
eenvoudig op de
hebben we ook
te verkrijgen
wij zijn Zijn maaksel,
God
niet intensief,
geschapen
in Christus
Paulus
hem
voor is
het
Neen, maar
De
nieuwe levensbeginsel gebracht.
tot goede
vol, dat
de wedergeboorte
in
was en een nieuwe den onbekeerden
Geref. hielden tegenover de
niet
een nieuwe schepping
is,
een rechtzetting in potentie van het verkeerd gedraaide.
Dus „scheppen" van
de plaats gekomen ?
in
Dooperschen steeds
maar
Jezus
voorbereid heeft, opdat wij in dezelve zouden wandelen. Wil
dat zeggen, dat de vroegere, onbekeerde Paulus verdwenen
persoon
praegnant
reinheid.
voortbrengen
in uit
de Schrift heeft volstrekt niets
(zie
geen begrip van de schepping.
niet
onze praegnante beteekenis
de eerste paragraaf).
Nnn beteekent
in
Zóó hadden de Joden
den grond
niets anders
dan
vormen (jwv synoniem).
De
H. Schrift en onze Belijdenis erkennen dan ook de solidariteit der ver-
antwoording
in
het zedelijke leven der
menschheid
(cf.
het 2^ gebod).
Dat
is
Namen we nu
de grondslag voor de gansche theorie van zonde en verlossing.
aan, dat het creationisme zou zijn het nieuw indragen van den persoon in den
kosmos,
dan
ware die theorie onhoudbaar,
Neen, wij waren
in
de lendenen
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's