Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 107
college-dictaat van een der studenten
:
§
Providentia relata ad creationem rationalem.
kan ook de causa prima het een of ander secunda
kan
locomotief
een
:
doen
van
dirigens
Ambt
of
om
van
(dat
Christus).
garen op
fluit
het trappen van den
erbij
;
de kieswet kan
komen
;
de causa
inwerken door de aparte formatie van het
kan alleen
kant natuurlijk niets kan zonder die causa dirigens van
zijn
het
In
;
winden
te
de tusschenschakel van de kiezers moet Christus
echter,
voortbrengen zonder de causa
zonder
fluiten
niet
voet heeft het bij-machinetje noodig niets
niet
1Ó7
Omgekeerd
Cessante causa prima cessat causa secunda.
werkt.
niet
De
4.
;
kunnen we ons dus zeer goed voorstellen een
algemeen
doorwerkende oorzaak en een die slechts met een tusschenschakel werkt.
direct
Genoemde voorbeelden echter zijn wel analoga, maar putten de zaak niet uit, want we krijgen in God immers een causa prima, die tevens absoluta is. Nu heeft men niettemin steeds erkend (we laten de engelen er verder buiten), dat
de menschen een causa secunda
in
van die causa secunda staat de Schrift over
Philosophie.
van de reeks
van
Fatalisme
het
menschel.
van
waarvan we
Wie de causa secunda
noemen.
door de erkentenis
de Geref. Belijdenis lijnrecht tegen-
Mohammedanisme
persoonlijkheid,
begrippen,
zedelijke
in
Juist
en het Determinisme van de
erkentenis van de causa secunda
de
in
Juist
het
gegeven.
is
de
zedelijke
de erkentenis
ligt
vrijheid en de
gansche
alleen de zedel. verantwoordelijkheid
loochent, vernietigt daarmee het zelfstandig
mensch en zoo heel het ethische en reliDaarom hebben onze Vaderen gezegd, dat de causa secunda een van de twee groote scharnieren is, waarom de geheele Theologie zich beweegt. bestaan, de persoonlijkheid van den
gieuse leven.
Waar we bij den mensch van een causa secunda spreken, is het noodig, dat we het verband tusschen de causa prima en secunda juist nemen. Dat we spreken achter
causa
van
zit,
secunda,
daarin
ligt
omdat deze de causa causans
vanzelf, is.
dat
er
causa
een
prima
Dus
10.
de causa secunda dankt haar ontstaan aan de causa prima
2.
de causa secunda kan haar voortbestaan geen oogenblik bezitten zonder
de causa prima.
Wat we zagen
de
in
vorige
paragraaf,
dat
n.1.
de sustentatio
niet is het
maar het dragen Gods van oogenblik tot oogenblik met almogende en alomtegenwoordige kracht, moet hier overgebracht worden op de causa secunda. De causa sec. toch dankt van oogenblik
geven
tot
van
depot
een
oogenblik
haar
van
kracht,
werking en
aanzijn
aan de Sustentatio en Influxus Dei.
Alle Pelagiaansche en Arminiaansche, de Religie vernietigende Theologie hieruit voort, dat
richtingen,
die
men deze waarheid
eindigen
met
de
heeft voorbij gezien.
Het
zijn al te
komt gader
Religie te vernietigen, wijl volgens haar de
causa sec. een zelfstandige causa wordt, die zich emancipeerde van de causa prima,
waardoor
zij
dus
de rechtmatige gemeenschap tusschen den Christen
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
![Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 107](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/dictaten-dogmatiek-locus-de-providentia-peccato-foedere-christo/1910/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's